۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸

دستیابی ایران به تولید و تکثیر مصنوعی ماهی دریایی سی باس آسیایی

رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور از دستیابی متخصصان توانمند داخلی به تولید و تکثیر مصنوعی ماهی دریایی "سی باس" آسیایی خبر داد.
کد خبر: ۹۳۵۰۶

دستیابی ایران به تولید و تکثیر مصنوعی ماهی دریایی سی باس آسیایی

دکتر محمود بهمنی در آئین بهره‌برداری از پروژه دانش بنیان مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهی "سی باس" در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی وابسته به پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا افزود: دستیابی به این فنّاوری نوین پس از پنج سال کار تحقیقاتی دامنه دار توسط متخصصان داخلی کشور محقق شده و این یک پروژه مهم شیلات کشوراست.

وی اظهار داشت: این ماهی با آب و هوای کشور سازگاری کامل دارد و می‌تواند در آب‌های شور، لب شور و شیرین پرورش یابد.

بهمنی با اشاره به اینکه آبزی پروران کشور می‌توانند از این دستاورد علمی کشور برای تولید و پرورش ماهی سی باس دریایی استفاده کنند افزود: با تولید سالانه ۱۸ میلیون بچه ماهی "سی باس" در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی بستر لازم برای تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماهی فراهم شود.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه ایران سالانه برای واردات لارو ماهی "سی باس" دریایی  ۱۲ میلیون دلار هزینه می‌کرد، افزود: با دستیابی به پروژه دانش بنیان مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهی "سی باس" آسیایی از خروج کامل این میزان ارز جلوگیری می‌شود و بستر لازم برای صادرات آن به کشور‌های اروپایی و آسیایی با استاندارد‌های بین‌المللی فراهم می‌شود.

ماهی "سی باس" دریایی آسیایی به صورت گسترده در منطقه اقیانوس هند و آرام غربی از خلیج فارس تا چین، تایوان، پاپوآ گینه‌نو و استرالیای شمالی پراکنده شده است.

هر کیلوگرم فیله ماهی "سی باس" دریایی در بازار‌های بین المللی ۱۰ دلار است.

تولیدات شیلاتی کشور ۱.۳ میلیون تن در سال است که سهم خوزستان ۱۴۰ هزار تن است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار