۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
دهلی نو:

هند قصد دارد بندر چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل کند

وزیر بنادر و کشتیرانی هند امروز در سخنانی اعلام کرد: دهلی نو قصد دارد بندر چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل کند.
کد خبر: ۹۳۴۸۰

هند قصد دارد بندر چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل کند

به گزارش مانا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند دیروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دهلی نو مشتاق است از مشوق های بندر شهید بهشتی و منطقه تجارت آزاد چابهار برای شرکت‌های تجاری و لجستیکی استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های هندی، «ساربادانا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند در این خصوص گفت: چشم انداز هند این است که بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل کند و آن را برای اتصال به کریدور شمال- جنوب با هدف دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: هند مشتاق است از مشوق‌های بندر شهید بهشتی و منطقه تجارت آزاد چابهار برای شرکت‌های تجاری و لجستیکی استفاده کند. این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود می بخشد و ابتکار مشترک را برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل فراملی منطقه ای ترویج داده که نه تنها تجارت دهلی نو؛ بلکه تجارت جهانی را تقویت می کند.

بندر چابهار ستون کلیدی چشم انداز هند – اقیانوس آرام برای اتصال اوراسیا با منطقه اقیانوس هند است.

در مراسم روز چابهار که از سوی وزارت بنادر و کشتیرانی هند در شهر بمبئی برگزار شد، شخصیت‌هایی از کشورهای آسیای میانه و جمهوری اسلامی ایران از جمله ابوالفضل محمد علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، مسعود استاد حسین مشاور وزیر راه و شهرسازی و سفرای کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان وسرکنسول افغانستان حضور داشتند.

کشور هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه گذاری برای توسعه چابهار را با تهران امضا کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار