۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

بازگشت لنج بادبانی به آب‌های خلیج فارس، پس از ۷۰ سال+(فیلم)

این لنج برای آنکه حالا در خلیج فارس بادبان‌هایش را افراشته کند، سفر دور و درازی طی کرده‌است. خودش احتمالاً بیش از یکصدسال عمر دارد و نه لنج که بوم یا جهاز صدایش می‌زنند. از چوب ساج هندی ساخته شده و احتمالاً روزگاری در همین بندر کنگ به آب انداخته شد، اما مدت‌هاست که دیگر بادبان به خود ندیده بود تا امروز.
کد خبر: ۹۳۴۳۶

بازگشت لنج بادبانی به آب‌های خلیج فارس، پس از ۷۰ سال

 آخرین‌بار ۷۰ سال قبل خلیج فارس شاهد چنین صحنه‌ای بود. وقتی آخرین لنج بادبانی، برای یک سفر طولانی در این آب‌ها بادبان‌هایش را بالا کشید و به آفریقا یا هند سفر کرد. حالا پس از این همه سال دوباره ملوانان جوانی برای نخستین‌بار بادبان‌ها را در یک لنج قدیمی بالا می‌کشند؛ این‌بار نه برای سفر و تجارت که برای گردشگری.

این لنج برای آنکه حالا در خلیج فارس بادبان‌هایش را افراشته کند، سفر دور و درازی طی کرده‌است. خودش احتمالاً بیش از یکصدسال عمر دارد و نه لنج که بوم یا جهاز صدایش می‌زنند. از چوب ساج هندی ساخته شده و احتمالاً روزگاری در همین بندر کنگ به آب انداخته شد اما مدت‌هاست که دیگر بادبان به خود ندیده بود تا امروز.

بوم ایرانی، لنج یا جهاز، کشتی کوچکی‌است که در گذشته با آن تجارت می‌کردند. اگر چه روزگاری لنج‌ها بادبانی بودند اما حالا همه آن‌ها موتوری شده‌اند. بوم ایرانی حالا کمیاب‌ترین کشتی در سواحل بندر کنگ است. جایی که کشتی‌های بزرگ و افسانه‌ای مثل کشتی آنجلیکا در آن لنگر می‌انداختند.

تکه تکه از آن چه از بوم‌های ایرانی باقی‌مانده بود جمع‌آوری شدند تا این لنج بادبانی به هویت تاریخی خودش برگردد. خودشان می‌گویند لحظه به لحظه‌اش با آزمون و خطا پیش رفته چرا‌که هیچ‌کس دیگر دانش برپایی و هدایت لنج‌های بادبانی را ندارد. از دوخت بادبان گرفته تا چگونگی نصب قرقره‌ها و بخش‌های دیگر. به واقع آنچه فراموش شده بود دوباره در عمل پدیدار شد./عصر ایران؛ حسن ظهوری و فاطمه خسروی

تعداد بازدید : 11

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار