۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

جنگ روسیه و اوکراین هرینۀ حمل کالا و قیمت سوخت را تا ۶۰ درصد بالا برد

آنکتاد اعلام کرد بحران روسیه و اوکراین هزینه‌های حمل‌و‌نقل به ویژه غلات را تا ۶۰ درصد و قیمت نفت و سوخت کم‌سولفور را تا ۶۴ درصد افزایش داده است.
کد خبر: ۹۳۲۶۴

جنگ روسیه و اوکراین هرینۀ حمل کالا و قیمت سوخت را تا ۶۰ درصد بالا برد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد: سازمان توسعه تجارت و توسعه سازمان ملل آنکتاد با انتشار گزارشی اعلام کرد جنگ بین روسیه و اوکراین، تجارت و لجستیک را در منطقه دریای سیاه به بن‌بست کشانده و ضمن افزایش  تقاضای جهانی برای کشتی‌ها هزینه‌های حمل‌و‌نقل را در سراسر جهان بالا برده است.

در گزارش رویترز آمده است: جنگ روسیه و اوکراین باعث محاصره اوکراین شده و شرکای تجاری این کشور را وادار کرده تا برای تأمین کالا‌های مورد نیاز مانند نفت و گاز و غلات به کشور‌های دیگر روی بیاورند در نتیجه مسافت حمل و نقل طولانی شده و هزینه‌های حمل و نقل بالا رفته است.

در گزارش آنکتاد آمده است: اختلال لجستیک در منطقه دریای سیاه منجر به توقف عملیات بندری در اوکراین شده و تخریب در زیرساخت‌های مهم این کشور را در پی دارد که همین کار به افزایش هزینه‌های بیمه و قیمت سوخت کشتی‌ها منجر شده است.

بر اساس این گزارش با توجه به نقش پیشرو روسیه و اوکراین در بازار‌های محصولات کشاورزی و ارتباط با امنیت غذایی و کاهش فقر، نگرانی خاص جهانی را ایجاد کرده است.

در این ارتباط محموله‌های حمل غلات در مسافت‌های طولانی‌تر منجر به افزایش مواد غذایی شده است‎.

بررسی‌های آنکتاد نشان می‌دهد بین ماه‌های فوریه و می ۲۰۲۲ قیمت پرداخت شده برای حمل‌و‌نقل کالا‌های فله خشک مانند غلات نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته که این افزایش قیمت بر قیمت مواد غذایی مصرفی در سطح جهان بیش از حد تأثیر گذاشته است.

آنکتاد در ادامه گزارش یاد‌آور شده است ادامه بحران روسیه و اوکراین امنیت مواد غذایی را به شدت تهدید خواهد کرد، زیرا روسیه یک غول در بازار جهانی سوخت و کود شیمیایی است و اوکراین نیز غول دیگری در بخش غلات جهانی به شمار می‌رود.  روسیه همچنین صادر کننده نفت و گاز به اکثر نقاط جهان است.

خبرنگار رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد در پی بحران روسیه و اوکراین نرخ روزانه تانکر‌های نفتی سایز کوچک در مناطق دریای سیاه و دریای بالتیک و دریای مدیترانه به طرز چشمگیری افزایش یافته است که همین کار هزینه‌های حمل و نقل را برای تمامی بخش‌های حمل‌و‍‌نقل افزایش داده است در این راستا بررسی‌ها حاکی است از ابتدای شروع جنگ تا پایان ماه می ۲۰۲۲ میانگین قیمت جهانی نفت و سوخت کم سولفور ۶۴ درصد افزایش یافته است.

در پایان این گزارش آمده است در صورتی‌که اقدام فوری برای باز کردن بنادر اوکراین به روی کشتی‌های بین‌المللی به عمل نیاید تا غلات این  کشور با هزینه‌های کمتر حمل‌و‌نقل به بازار‌های خارج ارسال شود چالش‌های جدی اقتصاد جهانی را بیش از آنچه در دوران کووید ۱۹ مشاهده شده، تهدید خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار