۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

گشایش کانال ارتباطی جدید ایران و چین با افتتاح خط دریایی – ریلی نینگشیا به انزلی

گشایش کانال ارتباطی جدید ایران و چین با افتتاح خط دریایی – ریلی نینگشیا به انزلی
کارشناسان چینی خط جدید دریایی – ریلی نینگشیا به ایران را مسیری کم‌هزینه برای انتقال کالا‌های چینی از این منطقه و مناطق اطراف به ایران و خاورمیانه می‌دانند.
کد خبر: ۹۳۲۰۱

به گزارش مانا، روزنامه چینی گلوبال تایمز با اشاره به حرکت نخستین قطار باری از منطقه خودمختار نینگشیا چین به مقصد ایران راه‌اندازی این قطار دریایی – ریلی را سرآغاز ظهور یک کانال لجستیک بین‌المللی جدید از طریق دریای خزر دانست.

این گزارش افزود: این خط جدید آبی‌خاکی به همراه دیگر مسیر‌های ریلی که چین را به اروپا وصل می‌کنند یک شبکه حمل‌ونقلی جهانی شامل دریا، ریل و جاده را تشکیل می‌دهند.

خط جدید دریایی- ریلی که نینگشیا را به ایران وصل می‌کند ۸۵۰۰ کیلومتر طول دارد و از ینچوان، پایتخت منطقه خودمختار نینگشیا شروع می‌شود و از خاک قزاقستان وارد دریای خزر شده و از طریق این دریا به بندر انزلی در شمال ایران می‌رسد.

 مدت زمان حمل کالا از این خط ۲۰ روز است که ۲۰ روز از مسیر‌های معمول کمتر است و می‌تواند هزینه تمام‌شده انتقال کالا از این منطقه به ایران را ۸۹۷ دلار به ازای هر کانتینر کاهش دهد.

نخستین قطار باری که به مقصد ایران راه افتاده است ۵۱ کانتینر کالا به ارزش ۳.۰۶ میلیون دلار را حمل می‌کند.

کارشناسان چینی خط جدید دریایی – ریلی نینگشیا به ایران را مسیری کم‌هزینه برای انتقال کالا‌های چینی از این منطقه و مناطق اطراف به ایران و خاورمیانه می‌دانند. به‌ویژه شرکت‌هایی که در زمینه صنایع سبک، الکترونیک،‌های تک و انرژی‌های نو فعالیت دارند می‌توانند از طریق این خط جدید کالا‌های خود را به ایران و سایر کشور‌های خاورمیانه صادر کنند. از سوی دیگر چین می‌تواند بخشی از نیاز خود به واردات مواد خام را از طریق این خط تأمین کند.

این خط دریایی – ریلی که در چارچوب سیاست چین برای احیای جاده ابریشم و توسعه ارتباطات درون آسیایی ترسیم شده است مسیری است که هم از تحریم‌های غرب علیه ایران در امان است و هم از دسترس ارتش‌های غربی خارج است. به گفته رسانه‌های چینی این خط می‌تواند نقش مهمی در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری بین ایران و منطقه نینگ شیا داشته باشد.

در سال ۲۰۱۷ نخستین قطار از مناطق مرکزی چین حرکت کرد و با عبور از قزاقستان و ترکمنستان به ایران رسید. از آن زمان با هدف احیای جاده ابریشم، شبکه خطوط ریلی که چین را به کشور‌های آسیایی همسایه متصل می‌کنند روز به روز توسعه بیشتری پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش نینگشیا یک منطقه خودمختار در شمال غربی چین است که مسلمانان هوی در آن زندگی می‌کنند. ۲۰ درصد کل مسلمانان هوی در چین ساکن این منطقه هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار