۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

جوجه‌آوری لاک پشت‌های دریایی در سواحل بوشهر و عسلویه آغاز شد

جوجه‌آوری لاک پشت‌های دریایی در سواحل بوشهر و عسلویه آغاز شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از تخم‌گذاری لاک پشت در سواحل حفاظت شده خبر داد و اظهار داشت: لاک‌پشت عقابی در حال حاضر تنها گونه‌ای است که در سواحل جزیره‌ای جنوب ایران به‌ صورت گسترده تخم‌گذاری می‌کند.
کد خبر: ۹۳۱۵۲

به گزارش مانا، فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به سواحل و مناطق حفاظت شده ساحلی استان بوشهر خاطر نشان کرد: سواحل خلیج نایبند، جزایر سه گانه نخیلو، تهمادون و ام‌الگرم، سواحل خور زیارت و جزایر خارگ و خارگو محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی است.
وی با بیان اینکه هرساله در فصل بهار تخم‌گذاری لاک پشت‌ها آغاز می‌شود تصریح کرد: نوزادان لاک‌پشت‌ها بعد از ۵۰ تا ۶۰ روز از تخم خارج و راهی دریا می‌شوند.
لاک پشت‌های دریایی از جمله گونه‌های تحت حمایت به شمار می‌رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار دارند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه از آغاز تولد لاک پشت‌های منقار عقابی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند خبر داد و بیان کرد: لاک‌پشت‌های منقار عقابی یکی از مهمترین گونه‌های شاخص تنوع زیستی در پارک ملی دریایی نایبند است که نخستین نوزادان با خارج شدن از تخم روانه دریا شدند.
مصطفی موذنی با بیان اینکه شرکت مبین انرژی خلیج فارس در منطقه پارس جنوبی، طرح حمایت و حفاظت لاک‌پشت‌های منقار عقابی در ساحل نایبند اجرا می‌کند گفت: در این طرح، ضمن شناسایی سواحل و پایش آنها، لاک‌پشت‌های تخم‌گذار پلاک گذاری و در نهایت زیستگاه آنان که مورد تهدید قرار دارند به سایت ایمن منتقل می‌شود.
وی از بهسازی زیستگاه لاک‌پشت در سایت ساحلی نایبند خبر داد و بیان کرد: با اجرا این طرح درصد تبدیل تخم لاک‌پشت به نوزاد افزایش یافت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه افزود: نخستین لانه لاک‌پشت‌ها در سایت نایبند با ۹۳ درصد موفقیت تبدیل تخم به نوزاد بازگشایی و پس از بیومتری لاک‌پشت‌های نوزاد، به دریا هدایت شدند.
موذنی نقش لاک‌پشت‌های دریایی در چرخه زیستی دریا مورد اشاره قرار داد و گفت: از عوامل تهدید لاک‌پشت گرفتار شدن در تور‌های صیادی، آلودگی‌های نفتی و تخریب محل تخم‌گذاری آن‌ها است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار