۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

بازار اجاره کشتی‌های کوچک کانتینری همچنان داغ است

بازار اجاره کشتی‌های کوچک کانتینری با انعقاد قرارداد‌های بلند مدت ۲۴ تا ۳۶ ماهه همچنان داغ است به گونه‌ای که نرخ اجاره یک کشتی ۱۰۰۰ TEU کمتر از ۳۲۰۰۰ دلار نیست.
کد خبر: ۹۳۱۴۶

بازار اجاره کشتی‌های کوچک کانتینری همچنان داغ است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه آلفا‌لاینر اعلام کرد: بازار اجاره کشتی‌های کوچک کانتینری در حال حاضر به گونه‌ای رونق یافته که کشتی‌های ۷۰۰ TEU  تا ۸۵۰ TEU به نرخ ۲۰ هزار دلار در روز اجاره داده می‌شود.
در این میان کشتی‌هایی با ظرفیت  بین ۱۲۵۰ تا ۱۴۹۹.TEU نیز با قیمت بالایی حدود ۴۰ هزار دلار در روز به راحتی اجاره داده می‌شود. کشتی‌های کوچک ۱۰۰۰ TEU که در ماه می ۳۰ هزار دلار بود در ماه ژوئن به ۳۲ هزار دلار افزایش یافت همچنین کشتی‌های ۱۷۰۰ TEU که اجاره روزانه آن در ماه می ۴۷ هزار دلار بود در ماه ژوئن به ۵۵ هزار دلار رسید.

برای کشتی‌های بالاتر از این ظرفیت که بین ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ TEU ظرفیت دارند ارقام ۵۵ تا ۶۰ هزار دلار در روز آن هم بر اساس قرارداد‌های بلند مدت ۲۴ ماهه و ۳۶ ماهه نرخ گذاری می‌شود.

گزارش آلفا‌لاینر حاکی است برای کشتی‌های ۲۰۰۰ تا ۲۶۹۹ TEU نیز بر اساس قرارداد شش تا هفت ماهه ۹۰ هزار دلار در روز مشاهده شده است.

کشتی‌هایی که بین ۴۰۰۰ تا ۸۵۰۰ TEU ظرفیت داشتند در ماه ژوئن به ترتیب بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار دلار در روز اجاره داده شدند.

این کار باعث شده گرایش به سمت سفارش ساخت تعداد کشتی‌های کوچک به علت بالا رفتن نرخ اجاره افزایش یابد، اما کارخانجات به علت پُر بودن سفارشات، از قبول  آن‌ها خودداری می‌کنند.

تحلیلگر آلفا‌لاینر در گزارش خود می‌نویسد فعل و انفعالات مربوط به بازار اجاره کشتی‌های کوچک بیشتر به نفع خط کشتیرانی CMA CGM فرانسه و MSC می‌باشد، زیرا کشتی‌های کوچک بیشتری در دسترس قرار دارند البته این شرکت‌ها از مالکان نیز اجاره می‌کنند.

در گزارش آلفا‌لاینر آمده است مسائلی مانند ادامه همه‌گیری کووید ۱۹، تنش‌های ژئوپلتیکی بین روسیه و اوکراین و جنگ لفظی بین آمریکا و چین بر سر تایوان از جمله عواملی است که باعث شده نرخ اجاره کشتی‌های کوچک بالا رود که بیشترین مسیر‌هایی که افزایش قیمت در آن‌ها مشاهده می‌شود مسیر‌های بین شرق و غرب می‌باشد.

از سوی دیگر نگرانی مصرف کنندگان در کشور‌های غربی باعث شده تا نرخ اجاره کشتی‌ها در سایز‌ای مختلف افزایش یابد.

در پایان گزارش آلفا‌لاینر آمده کمبود کشتی‌های سایز کوچک نیز در افزایش اجارۀ آن‌ها بی‌تأثیر نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار