۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

معرفی برترین بنادر کانتینری جهان

گزارش جدید شاخص عملکرد بنادر کانتینری بانک جهانی نشان می‌دهد که بنادر کشور‌های جنوب خلیج‌فارس بهترین واکنش را به رشد حجم مبادلات و نیز نوسانات ناشی از تاثیرات همه‌گیری جهانی کرونا نشان دادند. شاخص عملکرد بندر کانتینری بر اساس زمان سپری‌شده از هنگامی که یک کشتی به بندر می‌رسد تا خروج از اسکله پس از تکمیل مبادله بار تعریف می‌شود. بنادر شورای همکاری خلیج‌فارس چهار رتبه از پنج رتبه برتر را در ارزیابی تازه شاخص جهانی عملکرد بنادر کانتینری (CPPI) که توسط بانک جهانی منتشرشده است، به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۹۳۱۳۵

معرفی برترین بنادر کانتینری جهان

به گزارش مانا، در تازه‌ترین رده‌بندی، بندر ملک عبدالله عربستان‌سعودی، بندر صلاله در عمان، بندر حمد در قطر و بندر خلیفه در ابوظبی در صدر رتبه‌بندی قرار دارند. بندر اسلامی جده عربستان‌سعودی نیز در جایگاه هشتم قرار گرفت.

این رتبه‌بندی بر اساس مدت زمانی است که کشتی‌ها برای تکمیل بار در طول سال‌۲۰۲۱ در بندر سپری کردند، سالی که شاهد ازدحام بندری بی‌سابقه و اختلال در زنجیره تامین جهانی بود.

کارشناسان بانک جهانی سرمایه‌گذاری‌های سنگین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در زیرساخت‌ها و فناوری بندر کانتینری را عاملی کلیدی در توفیق آنان می‌دانند. بیش از ۸۰درصد حجم تجارت‌جهانی کالا از طریق دریا انجام می‌شود. از این میان، تقریبا ۳۵درصد از کل حجم کالای مبادله‌شده و بیش از ۶۰درصد ارزش تجاری کالاهای مبادله‌شده، در کانتینرها حمل می‌شود.

موفقیت چشمگیر کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حالی شکل می‌گیرد که تقریباً تمامی سواحل شمالی خلیج‌فارس در اختیار ایران است و کشور از موقعیت بی‌نظیری در این منطقه برخوردار است. ارزیابی‌های مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران حاکی از آن است که تحریم و توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های بنادر کشور باعث شده تا نامی از بنادر ایران به میان نیاید. فاصله ایران در چنین زیرساخت‌هایی نه با جهان که با منطقه هم به‌شدت در حال افزایش است./ دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
آخرین اخبار