۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹

گرامیداشت روز بین‌المللی بانوان شاغل در صنعت دریانوردی در سازمان بنادر و دریانوردی

مراسم روز بین‌المللی بانوان شاغل در صنعت دریانوردی، با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از زنان فعال در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی دریایی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۱۱۶
گرامیداشت روز بین‌المللی بانوان شاغل در صنعت دریانوردی در سازمان بنادر و دریانوردی

به گزارش مانا، مجید علی‌نازی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در مراسم گرامیداشت روز بین‌المللی بانوان شاغل در صنعت دریانوردی با اشاره به نقش و جایگاه اجتماعی زنان در تاریخ اسلام و ایران، تاکید کرد: نقش بانوان در امور اجتماعی و اقتصادی، از بعد انقلاب اسلامی، بسیار پررنگ‌تر و موثرتر شده است.
عضو هیئت‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فضای جدید ایجاد شده برای حضور موثر بانوان در مشاغل دریایی، خاطرنشان کرد: هیچ منع قانونی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف دریایی وجود ندارد و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی حمایت از حضور گسترده‌تر زنان در مشاغل دریایی، براساس شایسته‌ سالاری، است.
 
نقش‌آفرینی کمرنگ بانوان در عرصه دریایی
 
 سیده‌فاطمه مقیمی؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی نیز در این مراسم با بیان اینکه نقش اثر بخش زنان، مرز دریایی و خشکی ندارد، تاکید کرد: در کل جهان، حضور زنان در مشاغل دریایی فقط دو درصد است که نشان می‌دهد نقش‌آفرینی کمرنگ بانوان در عرصه‌های دریایی، یک چالش فراگیر و جهانی است.
وی با بیان‌اینکه بانوان می‌توانند در مشاغلی چون کنترل ترافیک دریایی، راهنمایی کشتی و بازرسی شناورها فعالیت داشته باشند، افزود: باورهایی چون مردانه بودن شغل دریانوردی، سختی و دوری از خانواده و سفرهای طولانی، مهم‌ترین مساله و مانع، برای تصدی حرفه‌دریایی توسط زنان است.
مقیمی خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده که مالکان کشتی ها و شرکت‌های کشتیرانی را برای واگذاری امور به بانوان و مشارکت آنها برای رسیدن به توسعه پایدار، ترغیب کرد.
 
در این مراسم همچنین معصومه متعجب؛ مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور بانوان، با ارئه گزارشی از وضعیت فعالیت بانوان در صنعت دریانوردی، یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها را حضور فعال زنان درعرصه های اجتماعی، فرهنگی سیاسی، اقتصادی و ... دانست و گفت: بر اساس گزارش رسمی بانک جهانی ، نرخ مشارکت نیروی کار زنان ( جمعیت بالای ۱۵ سال ) ایران در سال ۲۰۲۱  را ۱۴ درصد برشمرد و  خواستار فراهم شدن زمینه لازم برای توسعه فعالیت بانوان کشور در همه عرصه ها شد.

 زهرا سندالی نماینده معاونت دریایی و کارشناس معاهدات بین المللی دریایی نیز به نگاهی تاریخی به حضور زنان در صنعت دریانوردی ، حضور تاریخی همسران در کشتی ها  ، حضور در صنعت کشتی سازی قرن نوزدهم، اولین بانوان دریانورد در تاریخ دریانوردی دنیا و حضور تنها زن مبتکر دریایی پرداخت و با ارائه تصویر روند شکل گیری رویداد مذکور ، اقدامات آیمو و ثبت رویداد روز ملی زنان در صنعت دریانوردی در تقویم رسمی آیمو اشاره و  در انتها برخی از کارویژه های تحقق حضور بانوان در صنعت دریانوردی را تشریح نمود.

 
تشکیل کمیته بانوان انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری
 
یسری حویزاوی؛ سفیر حسن نیت سازمان بین‌المللی دریانوردی در ایران، با اشاره به خلا فرهنگی به عنوان مهم‌ترین چالش برای حضور زنان در مشاغل دریایی، گفت: بانوان می‌توانند علاوه بر عرصه‌های دریایی و کشتیرانی، در حرفه‌های دریایی در خشکی مانند مهندسی مخابرات، الکترونیک دریایی، بخش‌های ساخت کشتی و مدیریت بازرگانی دریایی فعال باشند.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای توانمندسازی بانوان، از تشکیل کمیته بانوان انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری و ایجاد کمپین فرهنگ‌سازی و تفکر دریایی و اخلاق حرفه‌ای خبر داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار