۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
مدیرعامل صدرا:

اهتمام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت ساخت شناورها در داخل قابل تقدیر است

مدیرعامل شرکت کشتی سازی صدرا گفت: با حمایت و توجه ویژه مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تولید شناور‌های فله‌بر این کشتی سازی آغاز شده است.
کد خبر: ۹۳۱۱۴

اهتمام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت ساخت شناورها در داخل قابل تقدیر است

به گزارش خبرنگار مانا؛ علی زارعی که در حاشیه نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران سخن می گفت با بیان اینکه پیش از این اقبال خوبی نسبت به کشتی سازی های داخلی وجود نداشت، تصریح کرد: با شروع به کار دولت جدید و همچنین استقرار تیم مدیریتی جدید در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات مقام معظم رهبری، این گروه با نگاهی ویژه و جدی تولید شناور را در داخل کشور در برنامه خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه با گروه کشتیرانی طی سال گذشته ۵۰ جلسه در سطوح مختلف کارشناسی برگزار شده است؛ خاطرنشان کرد: نتیجه این جلسات انعقاد قرارداد ساخت دو شناور سه هزار و پانصد تُنی برای شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که نهایی شده و کار ساخت این شناورها هم اکنون آغاز شده است.

زارعی با تأکید بر اینکه این قرارداد با اهتمام ویژه مهندس محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به نتیجه رسیده است؛افزود: تلاش ما این است که مطابق برنامه زمانبندی شدۀ پروژه بتوانیم شناورها را به کارفرما تحویل دهیم و اعتماد از دست رفته بین کشتی سازی‌ها و کشتیرانی‌های داخلی را احیا کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ادامه داد: همچنین در رابطه با ساخت شناور رو-رو با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی مذاکراتی را صورت داده‌ایم که امیدواریم با توجه به توافقات اولیه انجام شده، قرارداد ساخت این نوع شناور نیز نهایی شود.
وی توجه ویژه گروه کشتیرانی در حمایت از ساخت داخل را قابل تقدیر دانست و افزود: کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش دریایی دارد که با همکاری شکل گرفته در بخش های کشتیرانی و کشتی سازی می‌توان امیدوار بود اقتصاد دریا پایه در کشور شکل بگیرد.
زارعی ادامه داد: تاکنون ارتباط خوبی بین کشتی سازی‌ها و کشتیرانی‌های داخلی علی‌رغم توانمندی‌های کشور به وجود نیامده بود البته علت این امر را باید در تحریم‌های ظالمانه جستجو کرد با این حال تلاش می‌کنیم که دغدغه‌های کارفرمایان را مرتفع سازیم تا اقتصاد دریایی از حالت سنتی خارج شده و به شکل صنعتی در بیاید.
وی با تأکید بر اینکه شعار نمی‌دهیم و با تحویل نفتکش‌های افراماکس به کارفرمای خارجی توانمندی‌های خود را اثبات کرده ایم؛ گفت: صنعت کشتی سازی قادر است صنایع وابسته را به صورت جدی فعال و اشتغال زایی مستقیم قابل توجهی را ایجاد کند ما هم اکنون در بخش های مختلف از جمله ورق های مورد نیاز ساخت کشتی، رنگ های دریایی، لوله، معماری، کابل های داخلی و غیره از تولیدات داخلی در ساخت شناور‌ها بهره بردیم.
مدیرعامل شرکت صدرا در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های شرکت صدرا در بخش های آفشور، حضور این شرکت در میادین نفتی ابوذر و سلمان و میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: صدرا توانمندی های ویژه در ساخت سازه های دریایی حمل و نصب آنها دارد، هم اکنون ۱۰ سکوی پارس جنوبی را که به صورت همزمان ساخته ایم در فازهای ۱۳، ۲۲ و ۲۴ این میدان گازی در حال راه اندازی داریم که رکورد بی سابقه در صنعت دریایی کشور محسوب می‌شود.
وی درباره پروژه‌های صدرا در بخش ساخت شناور نیز گفت: دو فروند به کارفرمای خارجی تحویل شده است البته قرارداد ساخت چهار فروند را با طرف ونزوئلایی منعقد کرده‌ایم که سومین فروند هم اکنون در حال ساخت است.
زارعی ادامه داد: شرکت صدرا اولین شناور لوله گذار کشور را نیز در داخل ساخته است همچنین بارج های حمل سازه های دریایی را نیز می‌سازیم که توانمندی ویژه‌ای است در کنار اینها شرکت صدرا جرثقیل پنج هزار تنی را در اختیار دارد که در پارس جنوبی در پروژه نصب دکل ها مورد استفاده قرار گرفت.
زارعی در رابطه با ساخت دکل های حفاری دریایی نیز خاطرنشان کرد: تکنولوژی ساخت این نوع دکل ها بسیار بالاست و به اصطلاح های‌تک محسوب می شود که شرکت صدرا به تکنولوژی آن دست یافته است که ساخته شده و در دریای خزر نصب شده‌اند، یکی از آنها نیز با حضور مقام معظم رهبری به بهره‌برداری رسید، همچنین سکوی امیرکبیر که نیمه شناور است و توانایی  تا ۱۰۰۰ متر حفاری را دارد را نیز ساخته‌ایم که در منطقه خاورمیانه توانایی ساخت آن تنها در اختیار صدرا است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار