۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی اعلام‌کرد:

بررسی توقیف غیرقانونی کشتی‌های تجاری ایران در نشست آتی «آیمو»

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در پاسخ به اعلام اعتراض ایران نسبت به توقیف نفتکش ایرانی توسط کشور یونان و حمایت دولت آمریکا از این اقدام، گفت: این موضوع در نشست آتی«آیمو» بررسی می‌شود.
کد خبر: ۹۳۰۶۲

بررسی توقیف غیرقانونی کشتی‌های تجاری ایران در نشست آتی «آیمو»

به گزارش مانا، «علی اکبر صفایی» در گفت‌وگوی برخط با «کی تاک لیم» دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی افزود: نخستین بار نیست که کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم توسط آمریکا توقیف می‌شود، در سال‌های گذشته نیز تعدادی از کشتی‌های نفتکش ایرانی توسط آمریکا توقیف شد که در پی آن سازمان بنادر و دریانوردی، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران اعتراض خود را به بخش حقوقی آیمو اعلام کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات آمریکا برخلاف امنیت و آرامش دریاها و همچنین کشتیرانی ایمن است، تصریح‌کرد: در پی اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا، کشتی‌ها و دریانوردان ما به‌طور دائم با تهدید مواجه بوده اند؛ از این رو امیدواریم سازمان بین‌المللی دریانوردی به این موضوع رسیدگی ویژه کند.

وی افزود: در حالی که کشتی ایرانی درخواست کمک اضطراری از مقامات یونانی داشته است، مقامات یونانی با حمایت آمریکا، کشتی تجاری و باری ایران را توقیف کرده و محموله آن را تخلیه کرده اند؛ چنین اقدامی دزدی دریایی محسوب می شود. 
 
صفایی تاکید کرد: اقدامات اینچنینی، نه تنها آیمو، بلکه صنعت حمل ‌و نقل دریانوردی و ایمنی آبهای بین المللی را خدشه دار می کند.

وی گفت: اگرچه توقیف کشتی ایرانی اقدامی سیاسی بوده، اما عواقب آن سبب تضعیف اهداف، الزامات و استانداردهای آیمو در سطح جهانی خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان‌کرد: با بروز چنین پدیده‌هایی در حوزه صنعت دریانوردی و کشتیرانی تجاری، از آیمو انتظار می رود به عنوان مرجع بین المللی دریانوردی، عکس العمل مناسب نشان دهد. 
 
آیمو، مخالف هرگونه تبعیض و تعرض به امنیت و ایمنی دریانوردی است

«کی تاک لیم» دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی نیز گفت: اعضای سازمان جهانی دریانوردی، متوجه نگرانی و اعتراض ایران در خصوص اتفاقات اخیر هستند و ما مخالف هرگونه تبعیض و تعرض به امنیت و ایمنی دریانوردی هستیم. 

وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی نباید تحت تاثیر اقدامات سیاسی کشورها قرار گیرد، تاکیدکرد: سازمان بین المللی دریانوردی در مورد رسیدگی به موضوعات سیاسی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است، اما باید به چنین مشکلاتی رسیدگی شود. 

دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی گفت: به‌منظور رسیدگی به پدیده توقیف غیرقانونی کشتی های تجاری، پیام اعتراض ایران را در نشست آتی مجمع آیمو عنوان خواهم کرد تا در مورد این موضوع گفت و گو و به آن رسیدگی ویژه شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار