۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
با رویکرد تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» صورت گرفت؛

بازسازی و ارتقاء یدک‌کش "برنا" در بندر شهید رجایی

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در راستای تحقق شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» تجهیزات یدک‌کش برنا با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی در اداره تعمیرات و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی بازسازی و ارتقاء یافت.
کد خبر: ۹۳۰۵۴

بازسازی و ارتقاء یدک‌کش

"محمدرضا پور رجبی" در گفتگو با مانا؛ لازمه ارائه خدمات به کشتی‌های نسل جدید را ارتقاء توان موتوری، تجهیزاتی و عملیاتی یدک‌کش برنا عنوان کرد و افزود: با نظر کارشناسان و متخصصان حوزه تعمیرات دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان این شناور که بالای ۴۵ سال از عمر آن می‌گذشت و فرایند اسقاط آن مطرح بود؛ احیا گردیده و به دست توانمند متخصصان داخلی در حال بازسازی  است.
وی ادامه داد: در مرحله نخست سازه بریج (پل فرماندهی شناور) به عنوان نخستین سازه بومی این شناور طراحی، ساخته و نصب شده است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه پل فرمانده خود شناور که طراحی ۵۰ سال پیش بود از معایبی همچون دید کم فرمانده نسبت به محیط پیرامون، کمبود فضای لازم جهت استقرار تجهیزات جدید ناوبری و مخابراتی و همچنین فاقد استحکام لازم جهت نصب تجهیزات اطفا حریق بود که این نواقص در طراحی و ساخت بریج این شناور مطابق با استاندار‌های روز و مشابه شناور‌های مدرن شرکت‌های مطرح شناورسازی طراحی و اجرا شده است.
پوررجبی ادامه داد: در طراحی پل فرماندهی جدید علاوه بر جانمایی فضای لازم بمنظور استقرار تجهیزات ناوبری، مخابراتی با افزایش میدان دید فرمانده مانور و کنترل شناور نیز تقویت شده بگونه‌ای که ابعاد پنجره‌ها بزرگتر، شکل پنجره‌ها به نحوی طراحی شده که بیشترین دید و فضا در پل فرماندهی ایجاد شده است.
"بریج یا پل فرماندهی شناور" به بخش بالایی سازه شناور که روی عرشه اصلی قرار می‌گیرد را روسازه هم می‌گویند.
وی در ادامه سخنان خود بومی سازی تجهیزات شناور برنا که یک شناور ژاپنی است، به دست متخصصان ایرانی در اداره تعمیرات و نگهداری بندر شهید رجایی را یک افتخار ملی دانست و اضافه کرد: در این طرح ۷۰ درصد تجهیزات شناور از جمله پمپ‌های آتش‌نشانی داخلی، ساخت سه دستگاه دیزل ژنراتور، تجهیزات اطفای حریق با استفاده حداکثری از توان  داخلی طراحی و تولید شده است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطر نشان کرد: با ارتقا تجهیزات جدید بر روی شناور برنا، شناور یاد شده می‌تواند با ۱۲ نات (گیره)  سرعت در حوزه خدمات دریایی بنادرشرق و یا غرب استان  فعالیت داشته باشد.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان قابلیت شناور بومی سازی شده برنا را پهلو دهی و جدا سازی کشتی‌ها در بنادر کوچک عنوان کرد و گفت: بخش عمده این شناور با تکیه بر دانش متخصصان داخلی بروز رسانی شده که امیدواریم با کسب تجربه حاصله از این پروژه در آینده نزدیک با اتکا بر دانش داخلی و شرکت‌های دانش  بنیان فعال در این حوزه بتوانیم  ۳۰ درصد دیگر را نیز بومی سازی کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار