۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

بسته شدن بنادر دریای سیاه و مسیر صادرات گندم و غلات جهان

پایگاه اینترنتی دبکا فایل نوشت بسته شدن بنادر دریای سیاه، مسیر صادرات گندم و غلات جهان را مختل می‌کند.
کد خبر: ۹۲۹۵۵

بسته شدن بنادر دریای سیاه و مسیر صادرات گندم و غلات جهان

به گزارش مانا، این پایگاه مدعی است روسیه در حال محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین و مسدود کردن منبع اصلی گندم، ذرت و علوفه در جهان است و این اقدام تلافی جویانه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در برابر تحریم‌های غرب است.

کارشناسان بین‌المللی مواد غذایی پیش‌بینی می‌کنند که این محاصره صادرات اوکراین کمبود شدید مواد غذایی و حتی قحطی را در دست کم ۳۶ کشور باعث می‌شود که مصر، لبنان، قطر، پاکستان، اندونزی، اردن، مالزی، تایلند و بخش‌هایی از آفریقا از جمله کشور‌هایی هستند که بیشترین پیامد‌ها را متحمل خواهند شد.

دبکا فایل نوشت: واشنگتن و بروکسل راه‌های مقابله با این محاصره روسیه و آزاد کردن صادرات تقریباً ۲۲ میلیون تُن غله که در انبار‌های اوکراین نگهداری می‌شوند، به شکل فوری بحث و بررسی می‌کنند. یک پیشنهاد این است که کشتی‌های جنگی آمریکا و غرب، کشتی‌های باری بارگیری شده را که از بنادر اوکراین خارج می‌شوند، اسکورت کنند. با این حال، آن کشتی‌ها باید از سد مؤثر ۲۰ کشتی جنگی ناوگان روسی در مقابل بنادر صادراتی اوکراین از جزیره مار، یک قطعه زمین کوچک به مساحت یک کیلومتر مربع واقع در شمال غربی دریای سیاه، عبور کنند. گزینه‌های دیگری که در دست بررسی است ایجاد یک پل زمینی از طریق راه آهن برای انتقال غلات از اوکراین به اروپای غربی یا حتی احتمالاً یک کریدور هوایی است.

در این میدان نبرد، نیرو‌های روسیه روز شنبه، ۲۱ ماه مه، با اولین حمله مستقیم به یک محموله تسلیحاتی بزرگ آمریکا برای اوکراین، میدان نبرد جدیدی را ایجاد کردند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا لایحه کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد با موشک‌های دوربرد بسیار دقیق کالیبرمستقر در دریا، مجموعه بزرگی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را در نزدیکی ایستگاه راه آهن مالین در منطقه ژیتومیر که از آمریکا و کشور‌های اروپایی تحویل شده بودند، منهدم کردند.

این حمله روسیه در روز شنبه بر ایجاد خطوط دفاعی در اطراف شهر‌های خارکیف، ایزیوم، دونتسک، پوپاسنا و سورودونتسک متمرکز شد و در واقع در پاسخ به اطلاعاتی بود که نشان می‌داد نیرو‌های اوکراینی در حال تدارک یک حمله بزرگ برای آزادسازی این شهر‌ها هستند.

قیمت گندم طی دو ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است، زیرا تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه، قزاقستان و هند صادرات را برای محافظت از بازار‌های داخلی لغو کردند.

در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ که ژوئیه سال گذشته آغاز شد، تامین کنندگان روسی، ۱۶ درصد از صادرات جهانی گندم و تولیدکنندگان اوکراینی، ۱۰ درصد از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص دادند. اما این دو کشور به سبب جنگ، صادرات گندم را ممنوع کردند. روسیه ماه فوریه صادرات تمام غلات (گندم، چاودار، جو و ذرت) به خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تا ۳۰ ژوئن محدود کرد. در همین حال، اوکراین تنها بندر باقی مانده خود در اودسا را بسته است.

تحریم‌های ضد روسیه، شرکت‌های بین‌المللی را مجبور به قطع روابط تجاری طولانی مدت و ترک روسیه کرد. این وضع، باعث اختلال در عرضه شد. در یک مورد، اتحادیه اروپا اخیراً همکاری با بندر تجاری دریایی نووروسیسک در دریای سیاه را که بیش از نیمی از غلات صادراتی از طریق آن حمل می‌شود، ممنوع کرده است.

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار