۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

تشدید نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده این سازمان در راستای کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا طی سال ۱۴۰۰، اهداف و برنامه‌های پیش بینی شده برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های عفونی از جمله کووید۱۹ در بنادر کشور در سال جاری را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۲۹۵۴
تشدید نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری
 
به گزارش مانا، عبدالله جعفری با اشاره به مهم ترین برنامه‌های این سازمان برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا در بنادر ایران طی سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: علاوه بر رعایت تمامی مسائل مربوطه در سال گذشته، موارد مختلفی به عنوان اولویت‌های کاری در دستورکار حوزه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: تداوم اقدامات لازم در زمینه کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری های عفونی در تمامی بنادر بازرگانی و مسافری از مهم ترین مواردی است که در سال ۱۴۰۱ مدنظر قرار دارد و  در این راستا تدوین طرح اقتضایی و برنامه ملی مقابله با بیماری های عفونی شایع، نوظهور و بازپدید در بنادر و روی کشتی ها نیز در دستورکار قرار گرفته است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه همکاری های مشترک با بخش های مرتبط دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های ساحلی در خصوص مدیریت مقابله با ویروس کرونا به عنوان دیگر برنامه سال ۱۴۰۱ سازمان بنادر، خاطرنشان کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی لازم هم راستا با سیاست های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دیگر برنامه های در دست اجرای این سازمان به منظور مقابله با کرونا در بنادر کشور است.
اجرای فرایندهای عملیات بندری متناسب با شرایط بهداشتی 
جعفری در مورد اجرای فرایندهای عملیات بندری متناسب با شرایط بهداشتی از طریق همکاری مناسب با معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، اظهار داشت: تسهیل در جابه‌جایی کالا در بنادر و تسریع در واردات اقلام بهداشتی و اساسی به کشور، کاهش معقول مدت زمان مواجهه کارکنان عملیات بندری با شرایط و نیز عوامل بیماری‌زا و کنترل‌های  بهداشتی بر فرآیندهای کاری کارکنان در معرض خطر و در نظر گرفتن پیش بینی های لازم از طریق همکاری های تنگاتنگ با امور بندری بنادر، از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
اجرای الزامات و پروتکل های بهداشتی در حوزه امور دریایی و دریانوردی
وی با اشاره به مساعدت‌های لازم از سوی معاونت امور دریایی سازمان بنادر برای رعایت پروتکل های بهداشتی در بنادر، خاطرنشان کرد: کنترل‌های بهداشتی لازم بر کشتی‌ها و خدمه شناورها، تدقیق در فرآیند صدور  یا لغو مجوزهای تردد خدمه کشتی‌های خارجی، اجرای تمامی فرایندهای مربوط به امور کارگزاران دریایی و صدور و تمدید مجوزها و عملیات دریایی به صورت غیرحضوری در بسترهای الکترونیکی از طریق سیستم جامع دریایی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه دریایی در مقابله با ویروس کرونا طی سال گذشته است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به تدوین دستورالعمل و راهنمای تخصصی در حوزه امور دریایی و بندری طی سال گذشته، عنوان کرد: راهنمای گام دوم مبارزه با کووید۱۹ و فاصله‌گذاری اجتماعی در پایانه‌های مسافری بنادر نیز به عنوان یکی از اولویت ها مدنظر قرار گرفت.
اقدامات صورت گرفته در طرح نوروزی ۱۴۰۱
جعفری در انتها به اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۱ مدیریت ویروس کرونا (پیشگیری و مقابله) اشاره کرد و گفت: در این راستا می‌توان از اتصال سامانه فروش بلیت شناورهای مسافری به سامانه ایران من، اجرای دقیق تمامی مصوبات و دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی کرونا، ستاد استانی و... در بنادر، نصب دستگاه های ضدعفونی کننده دست در سالن های مسافری و گندزدایی و ضدعفونی مستمر اماکن مختلف پایانه‌های مسافری و شناورها قبل و بعد از ورود و خروج مسافران نام برد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار