۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
در دیدار مدیران ارشد راه آهن و بندر آکتائو قزاقستان و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد:

تفاهم برای تقویت کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب

معاون مدیر عامل راه آهن قزاقستان و معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر تداوم و توسعه همکاری‌های مشترک تاکید کردند.
کد خبر: ۹۲۹۳۴

تفاهم برای تقویت کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب

به گزارش خبرنگار  مانا؛ امید گلزاری معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با یرلان کایشیبایف معاون مدیرعامل راه آهن قزاقستان که در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، با اشاره به روابط تاریخی و برادرانه ایران و قزاقستان، همکاری‌های تجاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن قزاقستان را بسیار نزدیک و دوستانه توصیف کرد و گفت: اثبات این مهم امضای پنج تفاهمنامه‌ای است که طی سالیان گذشته بین  راه آهن قزاقستان و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است.
وی ضمن تاکید بر تسریع در عملیاتی شدن مفاد تفاهمنامه‌های فی ما بین، تصریح کرد: خوشبختانه اهتمام و اراده طرفین برای توسعه همکاری‌ها بسیار بالاست.
گلزاری سفر نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان و حضور معاون مدیرعامل راه آهن قزاقستان و هیئت همراه در کشتیرانی را  بیانگر اراده جدی دو طرف برای تداوم توسعه همکاری‌ها ارزیابی کرد و ادامه داد: ما در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌هایی که در گذشته ثبت شده مجدداً اعلام  کرده و امیدواریم با اراده طرفین، این همکاری‌ها هر چه بیشتر توسعه یابد.  
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه این گروه هم اکنون یکی از بزرگترین مشتریان و شرکای راه آهن قزاقستان است، اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۰ چهارصد سفر صادراتی و وارداتی از سوی گروه کشتیرانی با همکاری راه آهن قزاقستان انجام شده که نسبت به سال قبل آن ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی افرود: در بخش کانتینری نیز طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ رشد همکاری‌ها بالغ بر ۵۰ درصد بوده و حدود ۳۵۰۰ TEU  عملکرد ترانزیت گروه در سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.
گلزاری با بیان اینکه گروه کشتیرانی بر ظرفیت‌های بزرگ ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی دو کشور تمرکز دارد؛ گفت: باید توسعه روابط و همکاری‌های آتی خود را بر مبنای این دو مؤلفه برنامه ریزی کنیم.
وی این ظرفیت‌ها را در کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب متجلی دانست.
در ادامه این دیدار معاون مدیرعامل راه آهن قزاقستان نیز طی سخنانی گفت: بدون شک روابط دو کشور از عمق تاریخ سرچشمه می‌گیرد و ما هم امیدواریم این روابط کماکان توسعه پیدا کند.
یرلان کایشیبایف با اشاره به سفر رسمی رئیس جمهوری قزاقستان در سال ۲۰۱۶ به تهران و امضاء توافقنامه‌های همکاری فی ما بین روسای دو کشور، تصریح کرد:  ایران کشوری بزرگ با توان و پتانسیل بالا است و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز یک شرکت شناخته شده و یکی از ده شرکت بزرگ دریایی در جهان است.
وی با تاکید بر اینکه برای قزاقستان همواره صادرات کالا‌های ترانزیتی از طریق خاک ایران و استفاده از بنادر شمالی و جنوبی ایران  حائز اهمیت بوده و  هست؛ افزود: برای مثال در سال ۲۰۲۰ حمل کالای صادراتی بین دو کشور تنها ۷۸۸ هزار تن بود، اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به یک میلیون و  صد هزار تن رسیده است و اکنون با وجود تمام مشکلات حمل و نقل کالا بین دو کشور هر سال بیشتر می‌شود.
معاون راه آهن قزاقستان با بیان اینکه در گذشته صادر‌کنندگان قزاقستانی ارزان‌ترین مسیر را برای صادرات انتخاب می‌کردند، اما ما همواره به فکر یک مسیر جایگزین هم بودیم؛ تصریح کرد: اکنون فرصتی است که صادرکنندگان ما یک مسیر جدید را به سمت جنوب انتخاب کنند، در حال حاضر ما در این مسیر به دنبال حمل زغال سنگ، آهن آلات و غلات هستیم که جمعاً چهار میلیون تن خواهد بود.

در ادامه این دیدار دو موضوع از سوی معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به هیئت قزاقستانی در جهت توسعه حمل و نقل دریایی پیشنهاد شد؛   توجه به کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب و  ترانزیت کالا  از مسیر ایران. همچنین کشتیرانی اعلام آمادگی نمود که  سرمایه گذاری هایی را در بندر آکتائو و  کوریک و همچنین سیلو سازی انجام دهد. همکاری نزدیک راه آهن قزاقستان با شرکت کشتیرانی دریای خزر در این دریا و انتقال کالا‌های ترانزیتی قزاقستان از طریق کشتیرانی دریای خزر و دیگر شرکت‌های زیر مجموعه گروه کشتیرانی به ترکیه و از بنادر جنوبی ایران از جمله بندرعباس و چابهار نیز به هندوستان، پاکستان، افغانستان و حتی تا چین از دیگر موضوعات مطرح شده بود که مورد موافقت هیئت قزاقستانی قرار گرفت. 

شایان ذکر است، در ادامه این جلسه مدیران دو طرف در خصوص توجه به کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب، سرمایه گذاری در بندر اکتائو و کوریک از سوی ایران، حمل کالا‌های ترانزیتی کانتینری و فله، قیمت حمل، زمان حمل، حمل کالا‌های خاص، کاهش تعرفه‌های بندری قزاقستان برای کشتی‌های ایرانی، تجهیز بنادر، سرعت در تعاملات و ...   با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار