۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

کاهش قابل توجه قیمت تمام شده ترانزیت از ایران برای قزاقستان

عضو هیئت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار مقامات بندری و ریلی قزاقستان تصریح کرد: ترانزیت کالا از مسیر ایران، کاهش قابل توجه قیمت تمام شده را برای این کشور به دنبال دارد.
کد خبر: ۹۲۹۳۲
کاهش قابل توجه قیمت تمام شده ترانزیت از ایران برای قزاقستان

به گزارش مانا، جلیل اسلامی در نشست با آنار یرلان؛ مدیرکل حمل و نقل و مدیر ارشد بندر آکتائو و کوریک، آبای تورکپنبایف؛ رئیس بندر آکتائو و تعدادی از مدیران حوزه بندری دو کشور که خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های این سازمان بنادر نیز حضور داشت، اظهار داشت: ظرفیت و فرصت ترانزیت از ایران همواره وجود داشته است و بنادر ایران برای ترانزیت کالا از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.
 وضعیت بنادر شمالی و جنوبی ایران
وی افزود: در نزدیکی دریای خزر پنج بندر ایران معادل ۳۰ میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی کالا دارند و در جنوب نیز بندر شهیدرجایی به تنهایی ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا دارد و از هفت میلیون teu، ظرفیت کانتینری برخوردار است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بنادر جنوبی ایران به جز بندر شهیدرجایی، از ظرفیت معادل ۲۵۰ میلیون تن برخوردار هستیم، گفت: بندر امام خمینی (ره) دارای ظرفیتی معادل ۶۰ میلیون تن ظرفیت و طی سال گذشته ۳۰ میلیون تُن غلات در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
اسلامی با بیان اینکه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به منظور انجام ترانزیت،   ۲۵ درصد ظرفیت اختصاص داده ایم، خاطرنشان کرد: به جز فورواردرها، تخفیف های خوبی نیز برای ترانزیت کالا در نظر گرفته شده است.
امیدواری به همکاری های مشترک طی یک قرارداد بلندمدت
عضو هیائت عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه قزاقستان و به ویژه بندر آکتائو می تواند نقش هاب ترانزیتی منطقه را از طریق ایران بازی کند، عنوان کرد: این اتفاق هم در مورد کالاهای صادراتی و ترانزیتی قزاقستان و هم در خصوص کالاهای کشورهای اطراف قزاقستان هم چون روسیه می تواند رخ دهد و زمینه ساز همکاری بلندمدت بین دو کشور باشد و امیدوار هستیم بتوانیم در یک قرارداد بلندمدت فعالیت ها را پیش ببریم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ترانزیت از ایران قیمت تمام شده برای قزاقستان را بسیار کاهش می دهد، اظهار داشت: در بندر امیراباد به عنوان بزرگترین بندر شمال ایران، امکانات بسیار خوبی را برای حمل ریلی و جاده ای ایجاد شده است و در سایر بنادر نیز امکانات بسیار خوبی داریم.
تشریح دو پیشنهاد ایران به مقامات قزاقستانی
اسلامی با اشاره به اینکه در مورد بنادر جنوبی ایران نیز دو نوع همکاری را با قزاقستان پیشنهاد می‌کنیم، گفت: یکی از موارد این است که کالاهای ترانزیتی را در انبارها و محوطه های بندری جابه‌جا کنید و در صورت خوب بودن شرایط، می توانید در بنادر شمال و جنوب زمین و انبارهای خاص خود را داشته باشید.
وی افزود: این نوع همکاری ها در اسرع وقت می تواند مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: بنادر ایران به منظور افزایش همکاری ها بندری با قزاقستان آمادگی کامل دارند و در حوزه کانتینری هیچ محدودیتی  وجود ندارد.
معاون معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در مورد کالاهای سنگین نیز می توانیم با برنامه ریزی حجم مورد نظر را تعریف و ارتقا بخشیم و هر نوع کمکی که امکان داشته باشد در حوزه همکاری های مشترک دو کشور در دستور کار قرار خواهیم داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار