۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی:

سیراف گنجینه تاریخ و تمدن ایران در حاشیه خلیج‌فارس است

نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در همایش فرهنگ و تمدن خلیج فارس به روایت باستان‌شناسی گفت: بی‌شک سیراف گنجینه تاریخ و تمدن ایران در حاشیه خلیج‌فارس است و در قرن سیزدهم میلادی به عنوان شهر تعامل اندیشه‌ها و فرهنگ به‌شمار می‌رفت، به طوری‌که متفکران سیرافی دانشمندان خارجی زیادی را به این شهر دعوت می‌کردند.
کد خبر: ۹۲۹۲۴

سیراف گنجینه تاریخ و تمدن ایران در حاشیه خلیج‌فارس است


به گزارش مانا، شیخ موسی احمدی امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در همایش فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی ضمن تشکر از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر و برگزارکنندگان این همایش گفت: «میراث‌فرهنگی آداب و رسوم گذشتگان یک منطقه و کشور را به ما بازگو می‌کند، انسان با شناسایی آن به مجموعه‌ای از آیین‌ها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی یک جامعه پی می‌برد.» 
نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: «این آثار سرمایه یک کشور محسوب می‌شوند که در گذر زمان دست به‌دست شده و اکنون در اختیار ما قرار گرفته است. میراث‌فرهنگی اگر ارزشمند نبود به‌طور یقین طی سال‌ها و قرون متمادی از بین می‌رفت، بنابراین برای همه نسل‌ها این آثار ارزشمند بوده و انسان‌ها آن را برای آیندگان نگهداری کردند تا به ما رسیده است.» 
او میراث‌فرهنگی را نماد عمق تمدن و پشتکار یک ملت دانست و اظهار کرد: «وجود این آثار چه از نوع ملموس و چه ناملموس، نماد و نشانه‌های فرهنگ غنی و تمدن حاکم بر یک جغرافیاست. به جرأت می‌توان گفت هر نقطه‌ای از ایران عزیزمان را که نگاه می‌کنیم، فرهنگ‌های غنی، گویش‌های اقوام و بناهای مختلف به خوبی نمایان است.» 
احمدی گفت: «بی‌شک سیراف گنجینه تاریخ و تمدن ایران در حاشیه خلیج‌فارس و موزه‌ای به بزرگی یک شهر است. سیراف تاریخی به بلندای قدمت اسلام دارد.» 
نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: «سیراف بندری است که نماد تمدن و مدنیت بوده و است، شهری که نماد فرهنگ در همه کوچه و پس کوچه‌های آن قابل رؤیت است. در برخورد با مردمان خونگرمی که دارد، مدنیت و تمدن جوش می‌زند و همه میراث‌داران خوبی هستند. سیراف با وجود گذشت قرن‌ها از ماجراها و داستان‌های بزرگی که داشته هنوز اصالت خود را حفظ کرده است.» 
او اظهار کرد: «سیراف در قرن سیزدهم میلادی به عنوان شهر تعامل اندیشه‌ها و فرهنگ به‌شمار می‌رفت، به طوری‌که متفکران سیرافی دانشمندان خارجی زیادی را به این شهر دعوت می‌کردند. سیرافی‌ها برای نخستین‌بار مطالعه تطبیقی تمدن و ادیان را در اسلام و ایران پایه‌گذاری کردند و نخستین سفرنامه‌نویسان در میان کشورهای اسلامی بوده‌اند.» 
احمدی در پایان از مسئولان تقاضا کرد تا تمام تلاش و ظرفیت ممکن را برای ثبت جهانی بندر سیراف به‌کار گیرند و از تمام فضاها و ظرفیت‌ها برای معرفی سیراف استفاده کنند. همچنین بودجه ویژه به‌منظور سامان‌دهی، مرمت و نگهداری از آثار و میراث‌فرهنگی موجود در سیراف و تهیه، تدوین و نشر تمدن، تاریخ و فرهنگ بندر سیراف با ابزارهای روز اختصاص پیدا کند. 
همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بندر کنگان (برکه چوپان)، در سالن همایش هتل ساحلی نخل برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار