۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

محدودیتی برای مشارکت زنان در صنعت دریانوردی وجود ندارد

محدودیتی برای مشارکت زنان در صنعت دریانوردی وجود ندارد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی بانوان در صنعت دریانوردی تاکید کرد «در جمهوری اسلامی ایران، محدودیتی برای مشارکت فعال و ایفای نقش موثر و کارآمد زنان وجود ندارد.»
کد خبر: ۹۲۹۱۴
به گزارش مانا، متن پیام علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل  سازمان بنادر و دریانوردی بدین شرح است: مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) در سی و دومین نشست خود که در آذر ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد، هجدهم ماه می هر سال (۲۸ اردیبهشت ماه) را به عنوان "روز بین المللی بانوان شاغل در صنعت دریانوردی" International Day For Women In Maritime  اختصاص داد و از دولت های عضو و سازمان های بین المللی درخواست کرد تا این روز را به طریق مقتضی گرامی بدارند. این در حالی است که شعار سال ۲۰۱۹ میلادی نیز از طرف IMO با عنوان "توانمندسازی زنان در صنعت دریانوردی" در نظر گرفته شده بود که هدف از آن نشان دادن نقش ممتاز زنان دوشادوش مردان در گستره وسیعی از فعالیت های دریایی و بندری است.
 سازمان بین المللی دریانوردی به منظور دستیابی به هدف خود که "کشتیرانی ایمن، امن، پاک و پایدار " است، در صدد برآمد تا حضور و مشارکت فعال و اثر بخش زنان در جهان به ویژه در بخش دریایی را به نمایش بگذارد و در این مسیر توانمندسازی زنان را بیش از پیش در دستور کار خود قرار داده است.
یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت بخشی به زن مسلمان ایرانی و ترقی و تعالی زنان با حفظ کرامت انسانی آنها است. امروز زنان کشورمان توانسته‌اند با اتکا به توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بدرخشند و تصویرگر حضوری متفاوت از تلاش زنان و همچنین رشد و ارتقاء جایگاه و موقعیت آنها در جامعه باشند.
امروز زن ایرانی به عنوان الگوی زن مسلمان و یک شخصیت سرافراز و عزتمند، جایگاه و حضور مثمرثمر و ارزشمندی در عرصه های سیاسی، علمی، اقتصادی و اجتماعی از جمله صنعت دریایی و دریانوردی کشور، دارد. امروزه هستند بانوان فرهیخته‌ای که به پشتوانه دانش و مهارت خود، پا به عرصه دریا و بندر گذاشته و توانسته‌‎اند در بخش‌های مختلف از مالک کشتی گرفته تا مهندس کشتی سازی به طور موثر، نقش آفرینی و به کشور خدمت کنند.
نمایندگی ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و کشورمان نزد سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان عالی‌ترین مرجع صلاحیت‌دار قانونگذاری جهانی دریایی توسط یکی از بانوان (خانم ماندانا منصوریان) خود گواه آن است که در سرزمین ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، محدودیتی برای مشارکت فعال و ایفای نقش موثر و کارآمد زنان وجود ندارد.
"روز بین المللی بانوان شاغل در صنعت دریانوردی" که برای اولین بار در ایران و در خرداد ماه سال جاری، همگام با ۱۷۵ دولت عضو IMO گرامی داشته می‌شود، فرصت مغتنمی است تا خدمات این قشر عظیم جامعه را ارج نهیم و زمینه های مشارکت هر چه بیشتر آنها را با حفظ کرامت و منزلت زن مسلمان ایرانی فراهم کنیم.
اینجانب این روز بزرگ را به بانوان عزیز میهن اسلامی مان و به ویژه بانوان شاغل در خانواده بزرگ دریایی و بندری کشور تبریک گفته و امیدوارم بیش از پیش شاهد حضور و درخشش زنان فرهیخته سرزمین مان در عرصه های داخلی و بین المللی باشیم.  
 
علی اکبر صفایی
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
ارسال نظرات
آخرین اخبار