۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در محل موزه ملی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۹۱۰

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مانا، در این مراسم که تعدادی از مسئولان کشورهای خارجی و مدیران موزه‌های چند کشور و مسئولانی از وزارت امور خارجه و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حضور داشتند، از برترین‌های موزه‌داری و تعدادی از پیشکسوتان این حوزه تجلیل به عمل آمد.
علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه در این مراسم در سخنانی گفت: فعالیت‌های موزه‌ها بخشی از فعالیت‌های دیپلماسی و جزء لاینفک قدرت نرم کشورها به حساب می‌آید.
وی افزود: کشورهایی که دارای تمدن کهن هستند، موزه‌ها و نمایشگاه‌هایی دارند که این‌ موزه‌ها بیانگر قدرت نرم آن‌هاست. فعالیت یک موزه در کشور نشان‌دهنده جایگاه تمدنی آن کشور است.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت بین موزه‌ها فعالیت بین تمدن‌هاست، تصریح کرد: وزارت امور خارجه از ایجاد موزه‌ها بین کشورهای تمدن‌ساز و تمدن‌خیز حمایت می‌کند، برخی کشورها حسرت می‌خورند که موزه‌ای با اشیایی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال ندارند اما این ظرفیت بزرگ در کشور ما به خوبی وجود دارد.
رئیس‌کل موزه ملی ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بعد از دو سال از شیوع کرونا خوشبختانه شاهد حضور علاقه‌مندان در موزه‌ها هستیم، اظهار کرد: موزه‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین هسته‌های فرهنگ همیشه قدرتمند ظاهر شدند و این مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی فراتر از تشکیلات اداری است.
جبرئیل نوکنده یادآور شد: هنوز هم هستند افرادی که از موزه‌داری اطلاعات زیادی ندارند و از اشیای گرانبهای تاریخی به‌عنوان گنج یاد می‌کنند که به نظرم این افراد ۲۰۰ سال از موزه‌داری عقب هستند.
مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی نیز در این مراسم اذعان داشت: موزه‌ها می‌توانند پُلی آموزنده بین گذشته و حال باشند. ارتباط، تعامل و مخاطب‌محور بودن موزه‌ها به آن‌ها قدرت می‌دهد.
وی خاطرنشان ساخت: گسترش دیپلماسی موزه‌ای و ارائه تصویری شایسته از جایگاه تمدنی و تاریخی ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل موزه‌هاست؛ برای همین تقویت تعامل و ارتباط با موزه‌های مهم دنیا را در دستور کار داریم.
ادیب‌زاده یادآور شد: برقراری ارتباط بیشتر در تمام سطوح جامعه و تسهیل پژوهش‌های موزه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل است.
سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز در این مراسم گفت: موفقیت موزه‌ها نقش مهمی را در موفقیت یک جامعه ایفا می‌کند و روند توسعه‌ای پایدار با نگاهی به موفقیت‌های موزه‌ای تحقق می‌یابد.
وی خاطرنشان ساخت: اگر دنیای امروز درگیر ناهنجاری‌هایی شده است برای این است که برخی قدرت‌ها به دنبال حذف و فراموشی گذشته جوامع هستند، در حالی که آینده یک جامعه با نگاه دقیق و کارشناسی به گذشته آن ساخته می‌شود.
گفتنی است، در پایان این مراسم نمایشگاه اشیای اهدایی با حضور قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی افتتاح شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار