۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

بحران اوکراین ترافیک کانال سوئز و درآمد حاصل از آن را افزایش داده است

گرچه مصر به شدت تحت تاثیر جنگ در اوکراین قرار دارد، اما کانال سوئز از کشور‌های غربی که برای نفت در خلیج فارس تردد دارند، سود زیادی می‌برد.
کد خبر: ۹۲۸۷۸

بحران اوکراین ترافیک کانال سوئز و درآمد حاصل از آن را افزایش داده است

به گزارش مانا، در حالی که جنگ در اوکراین به شدت بر مصر تاثیر گذاشته است، اما این داستان برای کانال سوئز متفاوت است. به دلیل سیل کشتی‌های غربی که به دنبال نفت و مشتقات آن از کانال سوئز عبور می‌کنند، این کانال بیشترین درآمد را در تاریخ خود کسب کرده است.

المانیتور اعلام کرد کانال سوئز در ماه آوریل با ۶۲۹ میلیون دلار، بیشترین درآمد ماهانه را به دست آورده است. این کانال در این ماه شاهد تردد یک هزار و ۹۲۹ کشتی در مقایسه با یک هزار و ۸۱۴ کشتی در آوریل ۲۰۲۱ بود – با تفاوت ۱۱۵ کشتی بیشتر و افزایش ۶.۳ درصدی. همچنین در این ماه، ۱۱۴.۵ میلیون تن بار از این کانال عبور کرد – که بالاترین وزن ماهانه در تاریخ این کانال است.

اسامه ربیعه، رئیس اداره کانال سوئز، به المانیتور گفت جنگ روسیه-اوکراین موجب شد تجارت نفتی تغییر کند که در نتیجه تعداد نفتکش‌هایی که از این کانال عبور می‌کنند، افزایش یافته است.

وی گفت: «با توجه به کاهش روند واردات از روسیه و در نتیجه افزایش واردات اروپا و کانادا از کشور‌های عرب خلیج عربی [فارس]، تجارت عمدتاً به سمت شمال افزایش یافته است. در عین حال، حمل و نقل نفت به سمت جنوب به علت تمایل روسیه به صادرات نفت به آسیا نیز افزایش یافته است.»

درباره گاز طبیعی مایع، ربیعه گفت اکنون گاز بیشتری از کانال سوئز به سمت شمال از منطقه خلیج عربی (فارس) به سمت اروپا در حرکت است. این روند احتمالا ادامه می‌یابد. همچنین تعداد نفتکش‌های حامل گاز طبیعی مایع از روسیه، آمریکا و آفریقای شمالی به کشور‌های آسیایی نسبتا افزایش یافته است. این جنگ همچنین به علت کمبود واردات کالا‌های خشک – به خصوص زغال سنگ، آهن و فولاد – از روسیه و اوکراین، موجب افزایش صادرات این اقلام از آسیا و استرالیا به اروپا شده است.

در آوریل ۲۰۲۲، اداره کانال سوئز، به افزایش قابل توجه تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز در مقایسه با ماه آوریل سال گذشته اشاره کرد. وی گفت تعداد نفتکش‌ها ۲۵.۸ درصد، کشتی‌های باری ۹ درصد و تانکر‌های حامل گاز طبیعی مایع نیز ۱۲ درصد افزایش داشتند.

به گفته ربیعه، بحران در اوکراین نه فقط به افزایش درآمد‌های این کانال کمک کرده است بلکه هزینه عبور از این کانال از ابتدای فوریه ۲۰۲۲ تا شش درصد افزایش یافت و همچنین هزینه‌های اضافی برای کشتی‌ها به جزء کشتی‌های کروز در ماه مارس و یکبار دیگر در ماه مه افزایش یافت.

کانال سوئز یکی از پُر رفت و آمدترین خطوط کشتیرانی است. حدود ۱۳ درصد از تجارت جهانی از طریق این کانال انجام می‌شود، که ۳۰ درصد از ترافیک کانتینری بین المللی را تشکیل می‌دهد. سالانه بیش از یک تریلیون دلار کالا از این کانال عبور می‌کند.

در عین حال، در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، سرمایه گذاران خارجی میلیارد‌ها دلار خود را امسال از مصر خارج کردند و همین امر موجب شد ارزش پول قاهره در ۲۱ مارس ۱۷ درصد کاهش یابد. این جنگ همچنین تأثیر منفی بر صنعت گردشگری مصر گذاشته است و پس از سال‌ها متکی بودن به گندم روسیه و مصر، قاهره را برای واردات گندم به سمت هند سوق داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار