۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

لزوم تغییر نگاه به تجارت دریایی و زنجیرۀ تامین کالا

سال‌ها طول کشید تا تجارت در هم تنیدۀ دریایی به شرایط تعیین کننده امروزی دست یابد. اما وضعیتی که بحران کرونا از یک سو و جنگ روسیه - اوکراین پدید آورد لزوم تغییر نگاه به اقتصاد جهانی، تجارت دریایی و زنجیرهۀ تامین کالای لجستیک را دوچندان می‌کند چراکه چالش‌های موجود در صورت تداوم بحران‌ بسیار نگران کننده است.
کد خبر: ۹۲۸۳۶

لزوم تغییر نگاه به تجارت دریایی و زنجیرۀ تامین کالا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ تیم کارشناسی بلومبرگ با بررسی آثار و عواقب دو ساله کرونا بر اقتصاد جهانی، بحران روسیه -اوکراین و قفل شدن حمل‌ونقل در برخی بنادر چینی نتیجه‌گیری کرده است نگاه به اقتصاد جهانی، تجارت دریایی و به طور کلی حمل‌و‌نقل دریایی باید تغییر کند، زیرا چاره‌ای جز این در مقابل مسئولان و دست اندر‌کاران دریایی نیست و اگر بازنگری و تغییر نگاه در بین نباشد اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.

بر‌اساس این گزارش شرایطی که از ابتدای سال ۲۰۲۲ بر حمل‌و‌نقل دریایی از محل بحران اوکراین و ترکش‌های ناشی از ازدحام بنادر تحمیل شد و قرنطینه بندر شانگ‌های به دامنۀ آن افزود باعث شد تا تولید، صادرات و واردات، انرژی، سیاست‌های پولی و بانکی، مواد غذایی، مصرفی و قیمت‌ها در سراسر جهان تحت تأثیر این رویداد‌ها قرار گیرد.

این گزارش حاکی است "استیون بارو" استراتژیست بانکی معتقد است نگاه ما باید به اقتصاد تغییر کند و مردم جهان نباید به رشد تورم، افزایش قیمت‌ها، سیاست‌های پولی و بانکی از دریچه تقاضا نگاه کنند بلکه در این میان عرضه تعیین کننده است.

تیم تحقیقاتی بلومبرگ به نقل قول تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی  BNP Paribas SA اشاره کرده که ادعا می‌کنند بحران اختلال و ازدحام بنادر دوباره برگشته است و این وضعیت مدت‌ها در زنجیرۀ تامین جهانی از چین تا دانمارک گره‌های ناگشودنی ایجاد خواهد کرد.

براساس تحلیل مؤسسه BNP Paribas SA استرس وارده از سوی دو اقتصاد بزرگ جهان مانند آمریکا و چین و در کنار آن‌ها روسیه و اوکراین بیانگر آن است ک دیگر هیچ چیز بر وفق مراد صاحبان صنعت کشتیرانی نمی‌چرخد و باید نگاه آن‌ها نیز نسبت به تجارت دریایی تغییر کند و طرحی نو در اندازند.

وی ادامه می‌دهد کشتی ها‌ی انباشته از کانتینر هنوز در بندر لس‌آنجلس، کالیفرنیا و لانگ بیچ  آمریکا به چشم می‌خورد. حمل و نقل در بندر بزرگ شانگ‌های نیز وضعیت مناسبی ندارد و این بندر مجبور شده ۱۵ درصد کشتی‌ها را به  بنادر نزدیک هدایت کند. صادرات و واردات دو کشور جنگ زده روسیه و اوکراین قابل گفتن نیست. همه این‌ها به نظر می‌رسد در صورت بی توجهی جهانی بحران جدیدی بوجود خواهد آورد.

"استیو کاکرین" اقتصاددان ارشد مسائل آسیا و اقیانوسیه نیز یاد‌آور شد: متاسفانه بهبودی که در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ در حمل‌و‌نقل و تجارت دریایی مشاهده شد در سه ماهه اول ۲۰۲۲ کاملاً معکوس شد و شرایط فعلی حمل‌و‌نقل دریایی جهانی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

به گفتۀ وی داده‌های انجمن کشتیرانی تجاری اقیانوس آرام نشان می‌دهد سهم کانتینر‌هایی که بیش از پنح روز در بنادر دپو می‌شوند از ۳۴ درصد در فوریه به ۳۹ درصد در ماه آوریل رسید.

همچنین زمان تأخیر کانتینر‌های ریلی از پنج روز به ۷.۷ روز افزایش یافته است که همه این‌ها بیانگر وخامت حمل‌و‌نقل دریایی است و به نظر می‌رسد از نطر اقتصادی و سیاسی نمی‌توان نسخۀ قابل قبولی برای آن پیچید.

وی خاطر نشان می‌سازد: ازدحام بنادر اروپایی نیز در پی جنگ روسیه و اوکراین روز به روز بدتر می‌شود و در واقع بنادر اروپایی از محل این جنگ رنج می‌برند.

 از سوی دیگر شرکت آمازون اعلام کرده متاسفانه میزان فروش و تجارت آنلاین در حال کاهش است.

با این توصیف مؤسسه دری وری نکتۀ امیدوار کننده‌ای را یادآور می‌شود "زنجیره تأمین جهانی از این شرایط به خوبی عبور خواهد کرد و بازندۀ  این چالش‌ها نخواهد بود".

ارسال نظرات
آخرین اخبار