۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
در نشست فعالان اقتصادی هرمزگان با استاندار مطرح شد:

پیش‌نویس قانون تجارت دریایی و ته لنجی آماده شد

پیش‌نویس قانون تجارت دریایی و ته لنجی آماده شد
رئیس اتاق بندرعباس گفت: این اتاق ضمن تعامل مناسب با دولت برای رفع مشکلات و موانع فعالیت‌های تجار، بازرگانان و کسبه و سایر صنوف تلاش دارد.
کد خبر: ۹۲۷۴۳

به گزارش مانا، محمدرضا صفا در نشست صمیمی فعالان اقتصادی هرمزگان با استاندار، ابراز امیدواری کرد: در شرایط سخت اقتصادی بتوان از موانع و مشکلات در جهت رونق اقتصادی، تسهیل تجارت و اشتغال‌زایی با استفاده از ظرفیت تولید دانش‌بنیان اقدام کرد.

محمد امیرزاده، نائب‌رئیس اتاق ایران نیز در این نشست گفت: تعامل استاندار هرمزگان با بخش خصوصی در استان مثال‌زدنی است که بدون شک این تعامل دستاوردهای بسیار خوبی برای بخش خصوصی به همراه خواهد داشت.

نائب‌رئیس اتاق بندرعباس نیز در این نشست با قدردانی از استاندار هرمزگان به دلیل حضور در جمع تجار و بازرگانان استان گفت: هرمزگان بار ۶۰ تا ۷۰ درصد تجارت کشور را به دوش می‌کشد و به توجه به این سطح فعالیت‌ها، سطح توقع فعالان اقتصادی نیز از دولتمردان بیشتر است و نیاز به افزایش تعاملات این دو بخش است.

حسن روحانی افزود: تحریم‌ها فشار مضاعفی را بر تجارت خارجی کشور وارد کرده است و ۲۵ درصد هزینه را به خاطر دور زدن تحریم‌ها افزایش داده است و در این سال‌ها تحریم‌ها کمر تجارت خارجی را شکسته است.

روحانی خواستار مصوباتی جهت کاهش هزینه‌های بخش خصوصی و تجارت خارجی توسط دولت و مجلس شد.

وی از هزینه بالای انتقال کالاها توسط سیستم حمل‌ونقلی و مشکلات حوزه گمرک و برخی دوگانگی‌های این بخش انتقاد کرد و گفت: هرمزگان نقش تجاری مهمی را در کشور دارد، اما از لحاظ لجستیکی مشکل دارد.

روحانی افزود: هرساله از محل صندوق توسعه ملی، تسهیلات صادراتی ارزان‌قیمت در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد که هنوز این تسهیلات در اختیارمان قرار نگرفته است.

وی از نبود انبارهای موردنیاز مناسب در استان نیز گلایه کرد و گفت: کالاهایمان را بایستی در انبارهای سایر استان‌ها انبار کنیم و نیاز به راه‌اندازی مجتمع انبارها در هرمزگان داریم.

بنی‌هاشمی عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس نیز با اشاره به غیرفعال بودن ۷۰ درصد شهرک صنعتی در استان؛ از مشکلات زیرساختی در بخش صنایع کوچک، مشکلات ماشین‌آلات تولید و حمل، قیمت‌گذاری‌های دستوری، مشکل در ارسال محموله از بندرعباس به تهران و هزینه‌های چند برابری، صدور بخشنامه‌های فوری و خلق‌الساعه، استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی و کاستی‌های این بخش گلایه کرد.

ابراهیمی رئیس کمیسیون گردشگری بندرعباس نیز از اخذ مجوز انجمن صنفی گردشگری خبر داد و خواستار تقویت شورای بخش خصوصی و دولت و حضور نمایندگان مجلس در ترکیب این شورا شد و افزود: نمی‌توان در اتاق دربسته برای بخش خصوصی نسخه پیچید و بایستی بازدیدهای میدانی از این بخش صورت گرفته و مشکلات و خواسته‌ها را نیز رصد کرد.

وی از استاندار هرمزگان خواست به‌طور مرتب دیدارهای بی‌واسطه با فعالان اقتصادی استان داشته باشند.

رئیس خانه صنعت و معدن نیز به بیان موانع و مشکلات این بخش و موازی کاری برخی دستگاه‌های اجرایی پرداخت و گفت: این وضعیت باعث شده است استان رتبه نخست فلاکت را به خود اختصاص دهد.

تهمتن مدعی شد: بانک‌ها به جای حمایت از تولید، برخلاف مصوبات مجلس و کارگروه‌ها و...، تولیدکنندگان را تحت‌فشار قرار می‌دهند.

وی گفت: برای داشتن انشعاب برق، مسئولان برق استان علاوه بر اخذ هزینه انشعاب و...، می‌خواهند حتی در هزینه‌های نصب پست برق هم مشارکت کنیم.

تهمتن با انتقاد از سنگ‌اندازی برخی مدیران، خطاب به استاندار هرمزگان گفت: به مدیران زیرمجموعه بفرمایید دستمان را نگیرند، پایمان را رها کنند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان هم با قدردانی از رئیس اتاق بندرعباس به دلیل برگزاری این نشست صمیمی با استاندار هرمزگان، به مشکلات این حوزه و عدم برگزاری آزمون این بخش در سه سال گذشته، افزایش کرایه حمل و عدم امکان بازسازی ماشین‌آلات اشاره کرد.

استاندار هرمزگان نیز در جمع فعالان اقتصادی استان اظهار داشت: در تخصیص اعتبارات به دنبال تجارت سیاسی با مردم نیستم؛ بلکه رویکرد ما این است که با انجام پروژه‌های رشد در استان، بتوانیم برای جوانان ایجاد اشتغال کنیم و زیرساخت‌های اصلی را تأمین کنیم.

مهدی دوستی افزود: احداث سالن ورزشی و آسفالت راه روستایی خوب است؛ اما این موارد به‌تنهایی نمی‌تواند سبب ایجاد اشتغال و ماندن جوانان در روستاها شود. در حال حاضر در استان بالغ‌بر ۵۰۰ روستای خالی از سکنه وجود دارد که بیش از ۴۳۳ روستا راه دسترسی داشته‌اند و این یعنی با راه نمی‌توان مانع از مهاجرت افراد جویای کار از روستا به شهرها شد.

دوستی گفت: ما به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و پروژه‌های مرتبط با حوزه رشد هستیم، اختصاص بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین برق مزارع پرورش میگو در استان امر بسیار خوبی بود که می‌تواند ضریب اشتغال در استان را بالا ببرد.

وی ادامه داد: در حوزه آبزی‌پروری وعده دادیم سه مرکز برای تقویت ذخایر داده بودیم که تخصیص زمین انجام شده و مکان مشخص شده و یک مرکز دیگر نیز به این سه مرکز اضافه شده است.

دوستی گفت: در حوزه تجارت که اصلی‌ترین گرفتاری همه ما همین مسئله است، کارگروهی با حضور سه وزیر تشکیل شد و پیش‌نویس یک قانون برای تجارت و ته لنجی نوشته شد که در این قانون بیمه ملوانان تا ساماندهی ته لنجی و تخفیفات مختلف در این قانون در نظر گرفته شده است. این قانون در پروسه است و امیدوارم به‌سرعت اجرایی شود.

وی اظهار کرد: در مسأله آب‌رسانی به دشت‌ها و تکمیل زیرساخت‌ها، معادل ۱۰ درصد هزینه انجام شده برای سد جگین برای آب‌رسانی به دشت‌ها و اراضی پایین‌دست این سد کردیم تا سرمایه‌گذاری بزرگ اولیه فایده‌ای داشته باشد و بتواند به ایجاد شغل برای مردم منطقه کمک کند.

استاندار هرمزگان گفت: برای تکمیل زنجیره پتاسیم و ایجاد شهر پتاس ۷۰ هکتار در نظر گرفته شده و از سوی دیگر بر روی شهر سیلیس در استان نیز مطالعاتی انجام شده و با توجه به ضعف منابع سیلیس در هند به دنبال بازار هند و سرمایه‌گذاری در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری دریایی نیز ما توانستیم یکی از آرزوهای دیرینه استان را برآورده کنیم و توانستیم سهمیه سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های کروز را مجوز بگیریم.

دوستی گفت: نسخه اولیه دفترچه سرمایه‌گذاری استان در اسفندماه با تلاش معاونت اقتصادی استانداری آماده شده که کار بزرگی است، با این دفترچه می‌توان نظر سرمایه‌گذاران را جلب کرد و در آن ۶۸ مشوق طلایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای نوسازی باغات استان بالغ‌بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته شد که متأسفانه استقبال مناسبی از این طرح نشده است. ما در سفر ریاست جمهوری ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تسهیلات سفر گرفتیم که باید ماهانه ۱۲۵۰ میلیارد تومان جذب شود که هنوز استقبالی نشده است و در صورت عدم جذب، بازگشت خواهد خورد.

وی تأکید کرد: قطعاً جاهایی که موجب تأخیر در صدور مجوزها می‌شوند را شناسایی خواهیم کرد و در همین راستا نامه‌ای را به فرمانداران ارسال کردیم که تمام اصنافی که مجوزات آن‌ها معطل شده است سریعاً مجوزانشان صادر شود. اگر اصناف و فعالان اقتصادی هم تصمیمات معطلی دارند، می‌توانند به ما اعلام کنند تا رسیدگی لازم انجام شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار