۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

سایه سنگین بحران روسیه _اوکراین و کووید ۱۹ بر سر حمل‌ونقل دریایی

 مدیران شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی، کارشناسان و تحلیلگران ابتدای سال ۲۰۲۲ خیلی امیدوار بودند که بازار این صنعت در سال جاری میلادی از ثبات خوبی برخوردار بوده و مانند سال ۲۰۲۱ سود‌آوری خوبی برای مالکان و صاحبان خطوط کشتیرانی در پی داشته باشد، اما بحران روسیه - اوکراین و تداوم همه‌گیری ویروس کرونا آن هم با سویه‌های جدید چه در چین و یا سایر کشور‌ها  ارزیابی‌ها ومعادلات پیش‌بینی شده را برهم زد. حالا آنان اعتقاد دارند سایه این بحران‌ها در سال جاری میلادی بر سر بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و بیشتر از همه حمل‌ونقل دریایی سنگینی خواهد کرد و در صورت ادامۀ حوادث و رویداد‌های فعلی، حمل‌ونقل دریایی درسال جاری روز‌های سختی را پیشِ رو خواهد داشت.
کد خبر: ۹۲۶۸۸

سایه سنگین بحران روسیه _اوکراین و کووید ۱۹ بر سر حمل‌ونقل دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا تحلیلگران دریایی به بررسی چالش‌ها و مشکلات پیشِ روی صنعت حمل‌و‌نقل دریایی به ویژه حمل‌ونقل کانتینری پرداخته و اختلال در لجستیک و زنجیرۀ تأمین کال و احتمال بحران‌های دیگری را  پیش‌بینی می‌کنند.

"استیو اریک" تحلیلگر دریایی در این زمینه با اشاره به اینکه متأسفانه هم اکنون هیچ چیز سرجای خود قرار ندارد و فعالیت‌ها طبق برنامه پیش نمی‌رود، گفت: کارشناسان امیدوار بودند که در سال ۲۰۲۲ شرایط برای حمل‌و‌نقل کانتینری به قبل از کووید ۱۹ برگردد و سود‌آوری سال ۲۰۲۱ تکرار شود، اما وقوع رویداد‌ها و حوادث در ماه‌های ابتدای سال جاری میلادی غیر‌قابل اعتماد بودن پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های سال ۲۰۲۲ را بیش از پیش خاطر نشان ساخت.

وی افزود: حملۀ روسیه به اوکراین برای صنعت حمل‌ونقل دریایی که رویارویی با چنین چالشی را پیش‌بینی نکرده بود یک شوک ناگهانی بود خوشبختانه با اتخاذ رویکرد جدید این صنعت توانست تا حدودی خود را جمع و جور کرده و به کار خود ادامه دهد، اما ادامه جنگ بین کشور‌های یاد شده معلوم نیست چه سرنوشتی را برای حمل و نقل دریایی رقم خواهد زد.

وی تاکید کرد: اگرچه ممکن است افزایش نرخ حمل کالا توسط کشتی‌های کانتینری، نفتکش و حمل فله برای عبور صنعت کشتیرانی از بحران موجود از دیدگاه مالکان کشتی توجیه پذیر باشد، اما این افزایش قیمت‌ها اثرات منفی خود را بر کالا‌های مورد نیاز مردم در اقصی نقاط جهان  خواهد گذاشت.

"آبراهام اسکات" تحلیلگر دیگر دریایی موضوع قرنطینه بندر شانگ‌های و شروع مجدد کووید ۱۹ در چین و در پی آن انتشار اخبار مربوط به سویه‌های جدید در چین و سایر نقاط جهان به عنوان یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی امسال صنعت حمل‌و‌نقل دریایی  برشمرده  و گفت: به هیچ عنوان کارشناسان پیش‌بینی چنین همه‌گیری را برای کشوری مانند چین که در سال ۲۰۲۱ موفق شد ضمن غلبه بر این نوع ویروس از  رشد اقتصادی مناسبی نیز برخوردار شود، پیش‌بینی نمی‌کردند، اما متاسفانه شیوع مجدد این ویروس در بنادر چین و احیاناً در سایر بنادر، کار را بیش از پیش مشکل خواهد کرد.

وی در ادامه ازدحام بنادر را نیز یکی از عوامل مؤثر در ایجاد اختلال بخش حمل‌و‌نقل کانتینری یاد کرده و خاطر‌نشان ساخت: هم اکنون ازدحام در بنادر آمریکا سایه خود را برسر حمل‌ونقل این کشور انداخته و به شکل  دلخواه مرتفع نشده به این موارد باید بحران در بنادر اوکراین و متوقف شدن کشتی‌ها در بنادر چین را نیز افزود که از عوامل ازدحام بنادر به شمار می‌روند.

این کارشناس در ادامه وضعیت چین را هشدار دهنده توصیف کرد و یاد‌آور شد: در صورتی‌که  قرنطینه به سایر بنادر چین گسترش یابد، تخمین زده می‌شود باید شاهد حوادثی مانند بحران ازدحام بنادر سال گذشته آمریکا و انسداد کانال سوئز در سال گذشته بود.

آندرو رابینسون  کارشناس ارشد دریایی نیز اختلاف بین نیروی کار بندری با مقامات آمریکایی را به عنوان چالش دیگر عنوان کرده و می‌گوید در صورتیکه مذاکرات بین اتحادیه ها‌ی کارگری با مسئولان بنادر به نتیجه نرسد باید شاهد یک  چالش دیگر در بنادر آمریکا باشیم.

وی گفت: در حال حاضر مذاکرات بین اتحادیه‌ها به عنوان نماینده کارگران بندری با مسئولان اکثر بنادر آمریکایی جریان دارد که نمی‌توان از هم اکنون دربارۀ به ثمر رسیدن نتایج مذاکرات نظر داد و باید منتظر زمان شد.

وی در ادامه گفت: در ارتباط با این موضوع باید اشاره کنم که در حال حاضر حدود ۱۰۰ فروند کشتی به علت اختلاف بین کارگران و کارفرمایان در بنادر لس‌آنجلس و لانگ بیچ  پهلو گرفته‌اند و مذاکره برای رفع بحران کارگری در این بنادر همچنان ادامه دارد.

به گفتۀ این کارشناس مذاکرات حول محور دستمزد‌های بالاتر و مخالفت با اتوماسیون عملیات بندری است که باعث تعدیل نیرو‌های کارگری خواهد شد.

"پیتر کلارک" تحلیلگر دریایی بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی و کاهش وظایف و مسئولیت‌ها در قبال کاهش کربن از سوی صنعت کشتیرانی را معضل دیگری می‌داند که بحران ناشی از بسته شدن بنادر چین و جنگ روسیه و اوکراین باعث شده که این قبیل مسائل تا حدودی به فراموشی سپرده شود.

وی توزیع سوخت غیر‌استاندارد و آلوده در بندر سنگاپور را ناشی از بی‌توجهی جامعۀ دریایی به محیط زیست و کاهش نظارت بر فعالیت‌های دریایی می‌داند. چراکه دلالان با استفاده از بحران‌هایی که افکار‌عمومی دریایی را به خود مشغول کرده، به چنین اقدامات غیر‌منصفانه و خطر‌ساز روی میآورند.

این کارشناس معتقد است نباید در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی مسائل مربوط به کاهش کربن و زنجیرۀ تأمین سبز کمرنگ شود، اما متأسفانه شاهد بی‌توجهی به این مسائل در حمل و‌نقل دریایی هستیم و مالکان کشتی و صاحبان خطوط کشتیرانی نیز سود‌آوری و عبور از بحران را بر همه چیز مقدم می‌شمارند.

"پیتر کلارک" اعتقاد دارد دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی دریایی از نیاز کشتیرانی برای کاهش انتشار آلاینده‌ها آگاه هستند و اهداف سخت گیرانه‌ای برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سوی سازمان IMO و سایر سازمان‌ها اعلام شده، اما متاسفانه شاهد زیر پا گذاشتن برخی مقررات هستیم.

وی در ادامه به موضوع افزایش حق بیمه دریایی اشاره کرد و آن را به عنوان یکی از مشکلات حمل‌و‌نقل دریایی به ویژه حمل‌و‌نقل کانتینری در سال جاری می‌داند که باعث شده قیمت کالا‌ها گرانتر به دست مصرف کننده برسد.

"پیتر کلارک" در پایان به موضوع اتوماسیون و دیجیتالی شدن صنعت حمل‌و‌نقل دریایی اشاره کرده و خاطر نشان می‌سازد در حالیکه صنعت کشتیرانی در دوران کرونا به سمت دیجیتالی شدن و اتوماسیون حرکت کرد، اما متاسفانه بحران روسیه و اوکراین این موضوع را تا حدودی از اولویت خارج کرده و در حال حاضر صنعت کشتیرانی فقط دنبال فرصت‌هایی است که بتواند کالا‌ها را در مناطق  مختلف جهان به هر قیمتی شده جابه‌جا کند. اما نمی‌توان به  پیش‌بینی‌های موجود در این زمینه متکی بود، زیرا در آینده ممکن است بحران‌های جدید‌تری پیش روی این صنعت قرار گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار