۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

بنادر اوکراین قفل شد

بنادر اوکراین با محاصرۀ ارتش روسیه از یک طرف و وجود مین‌های دریایی از طرف دیگر قفل شده و هیچ کشتی خارجی امکان تردد در آنها را ندارد. به تعبیر کارشناسان کشتی‌های خارجی در بنادر اوکراین با طناب روسیه در حال خفه شدن هستند.
کد خبر: ۹۲۶۳۵

بنادر اوکراین قفل شد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ منابع خبری اعلام کردند کشتی‌های خارجی که در بنادر اوکراین توسط ارتش روسیه محاصره شده‌اند قادر به تخلیه و بارگیری همچنین امکان تردد را ندارند، زیرا تمامی محدودۀ آبی قابلِ کشتیرانی  توسط هر دو کشور مین گذاری شده است.

در همین حال رسانه‌های بلغارستانی و ترکیه‌ای گزارش دادند اوکراین مسیر‌های قابل کشتیرانی را مین گذاری کرده و به نوعی کشتی‌ها و خدمۀ آن‌ها را گروگان گرفته است.

ازسوی دیگر مقامات روسیه نیز اوکراین را به کار گذاشتن مین‌های دریایی در مسیر کشتی‌های خارجی متهم می‌کنند.

 در این گزارش‌ها آمده است روسیه تلاش می‌کند تا مسیر امنی را برای عبور کشتی‌ها فراهم کند، اما به دلیل وجود مین‌های دریایی نسبت به این حرکت تردید دارد.

ارتش روسیه در این ارتباط اعلام کرد با دوازده مین‌روب و ده‌ها قایق ضد مین آماده است تا گذرگاهی امن برای عبور کشتی‌ها فراهم کند، اما امکان مین گذاری مجدد از سوی اوکراین مانع این کار است.

بر اساس این گزارش "لیود سیلاد نیسوا" بازپرس اوکراینی به خبرگزاری رویترز گفت: در تاریخ یازدهم آوریل ارتش روسیه کشتی فله‌بر smarta  متعلق به این کشور را همراه فرمانده و ۱۹ خدمه توقیف کرده که از سرنوشت ۱۸ خدمه اوکراینی و یک خدمه مصری اطلاعی در دست نیست.

خبرنگار رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد در حال حاضر دسترسی نیروی دریایی روسیه به دریای سیاه بیش از پیش افزایش یافته و در این زمینه اوکراین شانس کمتری دارد.

در این میان اگرچه هر دو طرف علاقمند هستند تا مسیری امن برای عبور کشتی‌های خارجی ایجاد کنند، اما طرفین سعی زیادی دارند تا با گروگان‌گیری کشتی‌های خارجی به نفع خودشان و رسانه‌ای کردن آن علیه همدیگر استفاده کنند که در این ماجرا روسیه دست بالا دارد.

در پایان این گزارش قید شده است در حالیکه اختلال در تجارت دریایی به دلیل بحران روسیه و اوکراین جامعۀ دریایی و مردم جهان را در تنگنا قرارداده و قیمت‌ها را به شدت بالا برده، اما هیچکدام از طرفین حاضر به  تضمین عبور سالم کشتی‌ها نیستند و به اعتقاد کارشناسان‎، کشتی‌های خارجی در بنادر اوکراین با طناب روسیه در حال خفه شدن هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار