۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

کاهش ۳۵ درصدی تردد کشتی‌ها در بنادر روسیه

تحریم‌های اعمال شده بر حمل‌و‌نقل و بنادر روسیه باعث شده تعداد کشتی‌هایی که بنادر این کشور را ترک می‌کنند ۳۵ درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۹۲۴۹۳

کاهش ۳۵ درصدی تردد کشتی‌ها در بنادر روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از لویدز‌لیست بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در هفته‌های منتهی به بحران روسیه و اوکراین ۸۸۵ کشتی از بنادر روسیه خارج شدند، اما این رقم در سه هفته بعد از حمله به ۵۷۹ کشتی کاهش یافت.

در گزارش لویدز‌لیست آمده است بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از فهرست اطلاعاتی این مؤسسه تعداد کشتی‌هایی که در دوران جنگ از بنادر روسیه خارج می‌شوند نسبت به قبل از حمله ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارشگر لویدز‌لیست در این گزارش با اشاره به اینکه ظرفیت کشتی‌های تجاری بین‌المللی بیش از ۱۰۰۰۰ dwt است، یاد‌آور شده است مالکان کشتی، بازرگانان نفتی و شرکت‌های کشاورزی ترجیح می‌دهند پس از خروج از بنادر روسیه کمتر به سمت و سوی این بنادر مراجعت کنند.

صادرات غلات و زغال سنگ در هفتۀ منتهی به ۱۶ مارس توسط روسیه ۷۲ درصد کاهش نشان می‌دهد در این میان کشور‌های ژاپن، چین، تایوان و کره جنوبی که خریدار محصولات فله‌ای بندر روسیه هستند، خرید‌های خود را کاهش داده‌اند.

بر اساس این گزارش اگر‌چه صادرات نفتِ خام و فراورده‌های نفتی روسیه به کشور‌های مختلف جهان ادامه دارد، اما تعداد کشتی‌های خروجی از این بنادر در حال کاهش است.

یک بررسی آماری نشان می‌دهد قبل از حمله ۱۱۱ نفتکش در بنادر روسیه مستقر بودند، اما در هفتۀ منتهی به ۱۶ مارس این تعداد به ۴۹ تانکر رسیده است.

خروج نفتکش‎‌های نفتِ خام و سایر فر‌اورده‌های نفتی در این مدت ۵۶ درصد کاهش یافته است که تحلیلگران از آن به عنوان خود تحریمی و ممنوعیت‌های بندری یاد می‌کنند.

گزارشگر لویدز‌لیست خاطر نشان می‌سازد شرکت کشتیرانی‌MSC، هاپاگ لوید و مرسک از جمله خطوط کشتیرانی کانتینری هستند که خدمات بین‌المللی را به روسیه متوقف کرده‌اند که همین کار باعث کاهش ۴۳ درصدی کشتی‌های ورودی به بنادر روسیه شده است.

شایان ذکر است که محصولات کانتینری صادراتی و وارداتی روسیه سه درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار