۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

شناسایی ۶۰ اثر تاریخی از دوره پارینه سنگی تا اسلامی در سواحل مکران

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور از شناسایی ۶۰ اثر تاریخی از دوره پارینه سنگی تا اسلامی در سواحل مکران و اقع در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
کد خبر: ۹۲۴۲۴

شناسایی ۶۰ اثر تاریخی از دوره پارینه سنگی تا اسلامی در سواحل مکران

دکتر مرتضی حصاری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به اثبات اهمیت نوار ساحلی مکران در طول تاریخی و انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی از طریق بنادر موجود در این منطقه با کشور‌های حاشیه نشین اقیانوس هند، حفاظت از آثار تاریخی این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور از شناسایی ۶۰ اثر تاریخی از دوره پارینه سنگی تا اسلامی در سواحل مکران واقع در استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر خبر داد.

به گفتۀ این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این آثار تاریخی از شرقی‌ترین نقطه ساحلی مکران واقع در گواتر تا غربی‌ترین منطقه در مرز استان هرمزگان شناسایی شده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این آثار شناسایی شده بنا بر اولویت به زودی تعیین حریم، حفاظت و عملیات کاوش‌های باستان شناسی روی آن‌ها انجام خواهد شد.

دکتر حصاری تاکید کرد: همچنین ثبت این آثار در فهرست میراث ملی کشور نیز در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور قرار دارد.

وی از صحبت‌های برخی از افراد مبنی بر عدم وجود آثار تاریخی در سواحل مکران اظهار تاسف کرد و بیان داشت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی برخی از مسئولین استانی، شاهد پخش شدن چنین شایعاتی در سطح کشور هستیم و این در حالی است که سواحل مکران غنی از آثار تاریخی است که کمتر شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور بیان داشت: در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اخبار مهمی در زمینه‌های باستان شناسی در سواحل مکران با توسعه کاوش‌های باستان شناسی در این سواحل خواهیم بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار