۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

صید ۲۵۸ هزار تُن انواع تون ماهیان در اقیانوس هند

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: ۳۵ درصد سهم سالیانه صید کشور به صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان اختصاص دارد که این رقم حاکی از اهمیت صید این گونه از آبزیان در صنعت شیلات کشور است.
کد خبر: ۹۲۴۱۲

صید ۲۵۸ هزار تُن انواع تون ماهیان در اقیانوس هند

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه مجموع ناوگان صیادی کشور در آب‌های جنوبی و شمالی کشور  ۱۱ هزار و ۵۰۰ فروند است، اظهار داشت: از این میزان حدود ۶ هزار شناور به صید تن ماهیان و شبه تون ماهیان اشتغال دارند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: همچنین ۶۰۰ فروند از مجموع ۶ هزار شناور مذکور در آب‌های دور و فراساحل به صید تون ماهیان می‌پردازند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، ۳۵ درصد سهم سالیانه صید کشور به صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان اختصاص دارد که این رقم حاکی از اهمیت صید این گونه از آبزیان در صنعت شیلات کشور است.

وی یادآور شد: طی چند سال اخیر ایران در غرب اقیانوس هند رتبه نخست میزان صید تون ماهیان و در کل اقیانوس هند بعد از اندونزی در جایگاه دوم از نظر میزان صید قرار دارد.

آخوندی با اشاره به اینکه ۲۰ سال گذشته، سهم صید تون ماهیان ایران از اقیانوس هند هفت درصد بوده است، گفت: با تلاش‌های سازمان شیلات از طریق سیاست گذاری‌های صحیح و نیز هدایت صیادان در راستای افزایش سرمایه گذاری‌ها برای صید این گونه مهم اقیانوس هند، هم اکنون سهم صید کشورمان به ۱۴ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: سال گذشته در مجموع ۲۵۸ هزار تن انواع تون اماهیان و شبه تون ماهیان توسط صیادان ایرانی صید شده است.

به گفته وی، میزان صید تون ماهیان به میزان ذخایر این گونه از آبزیان در اقیانوس هند بستگی دارد، اما به طور متوسط سالیانه میزان مشخصی توسط صیادان ایرانی صید می‌شود.

وی تصریح کرد: سهم صید صیادان سیستان و بلوچستان از گونه تون ماهیان به دلیل همجواری با اقیانوس هند ۵۷ درصد، سهم صیادان استان هرمزگان ۳۱ درصد، سهم صیادان بوشهری ۱۱ درصد و سهم صیادان استان خوزستان یک درصد است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به وجود ۹ گونه از تون ماهیان در اقیانوس هند، گفت: ۷۲ درصد صید تون ماهیان صیادان ایرانی به چهاذ گونه هوور، گیدر، هور مسقطی و زرده اختصاص دارد.

به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بخش اعظم تون ماهیان صید شده توسط صیادان ایرانی به کنسرو تبدیل می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار