۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

فراخوان سرمایه‌گذاری کشور‌های عضو IORA، CIS و افغانستان در بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از فرصت سرمایه گذاری کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار خبر داد.
کد خبر: ۹۲۰۳۰
فراخوان سرمایه‌گذاری کشور‌های عضو IORA، CIS و افغانستان در بندر چابهار
 
به گزارش مانا، بهروز آقایی مدیر کل این بندر در این خصوص اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مدیران صنایع کشورهای در حال توسعه به ویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی تامین مالی برای فائق آمدن بر مشکلات پروژه‌ها می باشد.
 
وی افزود: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و معادن) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمی‌کند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه‌ای که بتواند جذب سرمایه‌های بین المللی را برای اجرای پروژه‌های تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور مؤثر و تعیین کننده‌ای محسوب می‌شود.
 
آقایی ادامه داد: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدل‌های متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال یا به اصطلاح B.O.T)  Build-operation-Transfer ) است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.
 
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده به‌طوریکه بیشترین ریسک‌های قرارداد به سرمایه‌گذار منتقل می‌شود.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند.
 
وی بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینه‌های ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
 
آقایی اظهار داشت: بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه است و دارای اهمیت ویژه می‌باشد؛ نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی و خشکی با تامین هزینه و اعمال تدابیر امنیتی محسوب می‌شود.
 
وی اضافه کرد: در راستای همکاری بلندمدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، طرف هندی بر اساس قرارداد "تجهیز و بهره برداری فاز اول بندر شهید بهشتی" فی‌مابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL )، طرف هندی متعهد شده است با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفا نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهره‌برداری کند.
 
وی بیان کرد: از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از شش دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تامین و همزمان طرفین برای فعال سازی قرارداد اصلی تلاش های مشترک خود را ادامه می دهند.
 
در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل و به بهره برداری رسیده که با بهره‌برداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال با يك ميليارد دلار سرمايه گذاري سازمان بنادر و دريانوردي و بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی افزایش یافته است.
 
 آقایی در پایان با اشاره  به استقبال و  امکان سرمایه گذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار افزود: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی در بندر چابهار از همه کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار دعوت به عمل می آید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار