۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳

هرمزگان رتبه نخست شیلات کشور با تولید ۳۷۰ هزار تُن آبزی

همایش ملی، علمی و تخصصی بررسی لزوم تغییر ساختار و افزایش بهره وری در مزارع پرورش میگو با حضور مدیرکل شیلات استان هرمزگان، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران و مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان و جمعی از اساتید، کارشناسان و بهره برداران برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۹۲۸

هرمزگان رتبه نخست شیلات کشور با تولید ۳۷۰ هزار تُن آبزی

به گزارش مانا، مدیرکل شیلات هرمزگان در این نشست با اشاره به اینکه استان هرمزگان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور است، گفت: این استان با تولید ۳۷۰ هزار تُن مجموع صید و صیادی و آبزی پروری رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است که این آمار نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور را  دارد.

عبدالرسول دریایی با اشاره به وجود ۲۲۰۰ کیلومتر مرز آبی در این استان افزود: استان هرمزگان  ظرفیت‌های بسیار خوبی درخصوص توسعه پرورش میگو، پرورش ماهیان دریایی، پرورش ماهی در آب‌های داخلی و نیز صید و صیادی و همچنین پرورش سایر آبزیان دارد که می‌تواند یکی از محور‌های مهم شکوفایی رونق و جهش تولید در این استان باشد که خوشبختانه شیلات استان توانسته در این مسیر گام‌های مهمی را بردارد.

دریایی با بیان اینکه در کشور بیش از سی سال است که پرورش با روش‌های قدیمی و سنتی در استخر‌های خاکی و با سیستم‌های نیمه متراکم انجام می‌شود بر توجه به توسعه نسل پنجم سیستم‌های پرورش میگو در کشور‌های آسیایی و سایر نقاط دنیا بر تغییر ساختار و بروز کردن مزارع پرورش میگو کشور برای افزایش تولید و بهره وری تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی یکی از مهمترین مشکلات اقصی نقاط هرمزگان در زمینه اجرای طرح‌های پرورش میگو نبود زیرساخت‌ها به ویژه در زمینه تأمین برق اراضی پرورش میگو است، اظهار داشت: با توجه به عملکرد شیلات خوشبختانه مسئولین استانی و کشوری  نیز بر این باورند که حمایت از صنعت پرورش میگو و ماهی باعث اشتغال، درآمدزایی و همچنین ایجاد امنیت شغلی و غذایی در کشور می‌شود.

مدیرکل شیلات هرمزگان عنوان کرد: با توجه به اهمیت لارو و مولد با کیفیت در بحث تولید و ارتقاء کیفیت و بازماندگی لارو‌های تولیدی و افزایش راندمان تولید میگوی پرورشی در مزارع میگو در سال گذشته با پیگیری و حمایت شیلات استان، ایران و تلاش  مراکز تکثیر، اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان برای اولین بار با استفاده از مولد میگوی عاری از بیماری و اصلاح شده، گام بزرگ و اثر گذار در جلوگیری از توسعه بیماری‌های میگو در مزارع پرورش میگو برداشته شد و باعث افزایش تولید در مزارع گردید.

عبدالرسول دریایی تاکید کرد: در استان هرمزگان ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو وجود دارد که از این مقدار ۱۰ هزار هکتار در حال بهره برداری و ۱۰ هزار هکتار در حال ساخت است که پیش بینی می‌شود در سال آینده بین ۳۵ هزار تا ۳۶  هزار تُن تولید میگو پرورشی را داشته باشیم.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: با توسعه سیستم‌های نوین و تغییر ساختار بتوان شاهد رشد چشمگیر تولید، اشتغال و افزایش بهره وری باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار