۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹

تخریب گسترده اکوسیستم خلیج فارس با ساخت جزایر مصنوعی توسط امارات

با توجه به حقوق دریاها، نهاد‌های بین‌المللی نمی‌توانند برای جلوگیری از تخریب اکوسیستم خلیج فارس اقدامی انجام دهند به جزء در مواردی که تخریب بسیار گسترده بوده و تبعات زیست محیطی فرامرزی داشته باشد، اما تاکنون با کشوری مثل امارات متحده که جزایر مصنوعی زیادی ساخته و سواحل را گسترش می‌دهد، برخوردی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۹۱۹۲۵

تخریب گسترده اکوسیستم خلیج فارس با ساخت جزایر مصنوعی توسط امارات

داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا  با اشاره به اینکه استحصال زمین از دریا برای سازمان حفاظت محیط زیست چالشی نگران کننده محسوب می شود، اظهار داشت: با وجود آنکه از سوی سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) منطقه خلیج فارس به عنوان یک منطقه ویژه زیست محیطی اعلام شده در سال‌های اخیر شاهد تخریب گسترده سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس هستیم.

مدیر کل سابق دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی معاونت محیط زیست دریایی، افزود: ساخت جزایر مصنوعی، استحصال زمین از دریا برای پروژه های توسعه ای، همه این ها یکی از مناطق پرتولید سواحل را که منطقه جزر و مدی است، نابود می کند؛ بنابراین چرخه تغذیه آبزیان با مشکل روبه‌رو شده و بخش مهمی از مساحت سواحل که زادآوری بسیار بالایی دارد، نابود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های ساحلی امارات و قطر بر اکوسیستم ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود، بیان داشت: اقدامات توسعه‌ای در دو کشور مذکور واقع شده در جنوب خلیج فارس، تنوع زیستی خلیج فارس را کاهش می‌دهد و با انتقال خاک‌ها به این منطقه عناطر دیگر هم به آن اضافه می‌شود که آن هم باعث آلودگی و تغییر در گردش آبهای ساحلی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، این امر باعث شده تا  اکوسیستم‌هایی مثل آب سنگ‌های مرجانی، جنگل‌های حرا و علف‌های دریایی را تحت تاثیر قرار دهد و شاهد نابودی آنها به ویژه آب سنگ های مرجانی باشیم.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این موضوع در کشور ما نیز در حال گسترش است، یادآور شد: هر چند مصوبات هیئت دولت مقداری از این روند تخریب جلوگیری کرده است اما امیدواریم این پیشگیری‌ها مستمر بود و با نظارت بیشتر ادارات کل استان های ساحلی بتوانیم خسارت ها به اکوسیستم های ساحلی را کمتر کنیم.

میرشکار در خصوص اقدام نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از تخریب اکوسیستم خلیج فارس، بیان داشت: با توجه به حقوق دریاها، نهادهای بین‌المللی نمی‌توانند هیج اقدامی صورت دهند، به جز در مواردی که تخریب بسیار گسترده بوده و تبعات زیست محیطی فرامرزی داشته باشد؛ اما تاکنون با کشوری مثل امارات متحده که جزایر مصنوعی زیادی ساخته و سواحل را گسترش می دهد، برخوردی صورت نگرفته است.

وی در خصوص واکنش دولت ایران به ساخت جزایر مصنوعی توسط امارات، عنوان کرد: مذاکراتی با ارگانهای نظارتی و امنیتی صورت گرفت اما از نظر حقوقی نمی توانستیم پیگیری خاصی انجام دهیم، چون سواحل و آبهای ساحلی امارات است و اختیار داشتند این اتفاقات را رقم بزنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار