۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲

مالیات جدید برای عبور از کانال پاناما / مالیات شامل کدام کشتی‌ها می‌شود؟

مشکلات اقلیمی بوجود آمده در کانال پاناما باعث شده تا مسئولین این کانال برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مالیاتی را بر اساس میزان سبز بودن کشتی از آن‌ها دریافت کنند تا هم تردد را تسریع ببخشند و هم از درآمد حاصل، تجهیزات دوست‌دار محیط زیست برای این کانال تهیه کنند.
کد خبر: ۹۱۹۲۴

مالیات جدید برای عبور از کانال پاناما / مالیات شامل کدام کشتی‌ها می‌شود؟

به گزارش مانا، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نگرانی‌های متعددی را برای جامعه جهانی به‌وجود آورده است. کانال پاناما هم برای عبور و مرور از این کانال به دلیل آلودگی‌های ایجاد شده درصدد تعیین مالیات تردد برای کشتی‌ها است، اما چه تاثیر و نتیجه‌ای خواهد داشت و این مالیات به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش maritime-executive، این کانال مالیات مختصی را برای انتشار گاز گلخانه‌ای برای کشتی‌هایی که از این کانال برای عبور و مرور استفاده می‌کنند تعیین کرده است که از این هزینه در راستای خرید تجهیزاتی استفاده خواهد شد که گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند.

کانال پاناما درصدد تعیین هزینه گاز‌های گلخانه‌ای برای کشتی‌ها
سازمان مسئول کانال پاناما قرار است به اولین نهاد دولتی در جهان تبدیل شود که از مالکان کشتی برای انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کشتی‌هایشان هزینه دریافت می‌کند. مسئولان در یک کنفرانس  که در کلمبیا برگزار شد گفتند این کانال قرار است یک سیستم طبقه‌بندی سبز برای کشتی‌ها پیاده کند که شامل هزینه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود.

این کانال مدت‌هاست که یک طرح مشوق را برای کشتیرانی سبز در فرمت یک سیستم، ابلاغ کرده است که کشتی‌های سبزتر می‌توانند در آبراه‌های خلوت‌تر، سریعتر حرکت کنند. اگرچه هزینه‌ای که جدیداً ابلاغ شده یک پله فراتر است. چرا‌که این هزینه جریمه مالی اندکی را برای اپراتور‌های کشتی‌های با انتشار بیشتر ایجاد می‌کند.

فوریت برای انجام اقدامات اقلیمی ضروری است و صنعت باید برای کاهش اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی رویکردی شتابی اتخاذ کند. این مقام در اطلاعیه‌ای گفت: «با اجرای این هزینه، کانال از تأثیرات زیست محیطی کشتیرانی و همچنین کسانی که در صنعت راه را برای به حداقل رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای هموار می‌کنند، قدردانی می‌کند. این هزینه از سرمایه‌گذاری برای تضمین استاندارد‌های عملکرد زیست محیطی و کمک به خنثی کردن کربن عملیات کانال حمایت می‌کند».


مالیات شامل کدام کشتی‌ها می‌شود؟
این کانال تمام کشتی‌هایی که طول بیشتر از ۱۲۵ فوت دارند را بر اساس طرح جدید با دسته‌بندی بهینه انرژی طبقه‌بندی خواهد کرد؛ که این خود شامل سه دسته است:

امتیاز EEDI کشتی
بهره‌وری عملیاتی در طول حمل و نقل
استفاده از سوخت‌های بدون کربن
نتایج حاصل از اعمال مالیات چیست؟
بر اساس گفته مسئولان، این عوامل می‌توانند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را در حین حمل و نقل در کانال بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش دهد. میزان این هزینه‌ها هنوز اعلام نشده‌اند و مسئولان می‌گویند این در سخن با مالکان کشتی است که متوجه نحوه عملکرد سیستم در واقعیت باشند. کانال تمام تلاش خود را می‌کند تا میزان کربن را به صفر برساند. برنامه‌ریزی شده است تا کانال ۱۰ قایق یدک‌کش هیبریدی را خریداری کرده تا ۲۰ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را در عملیات بکسل کردن صرفه‌جویی کند. سرمایه‌گذاری در ناوگان وسایل نقلیه الکتریکی و امکانات خود را در هم‌آمیزد که می‌تواند ۳۳ درصد صرفه جویی کند.

چرا کانال پاناما آسیب‌پذیر است؟
کانال پاناما به خودی خود نسبت به تغییرات اقلیمی آسیب‎‌پذیر است که عملکرد آن بستگی به سطح آب در دریاچه Gatun دارد که آن هم آب آشامیدنی مصرفی مردم منطقه را پوشش می‌دهد. طبق این گزارش ترجمه شده  کشور‌ها از خشکسالی‌های متعددی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند آسیب دیده و افزایش دما نرخ تبخیر از دریاچه را حدود ۱۰ درصد افزایش داده است. ارتش مهندسین ایالات متحده با مشورت در مورد زیرساخت‌های مدیریت آب جدید موافقت کرده است و کانال قصد دارد تا دو میلیارد دلار در این پروژه و سایر پروژه‌های سازگار با اقلیم هزینه کند.

در سال ۲۰۱۹ شرایط خشکسالی شدید باعث سختگیری‌هایی درباره حمل و نقل در این کانال شد. چرخه کم بارانی با پدیده El Nino در ارتباط است که دانشمندان انتظار دارند که این نوع پدیده را در آینده بیشتر شاهد باشیم. تاثیر تغییرات اقلیمی در کانال پاناما کاملا مشهود است. دولت پاناما یکی از اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی یا (IMO) بود که از پیشنهاد اتاق بین‌المللی کشتیرانی برای دو دلار به ازای هر تن هزینه جهانی در IMO MEPC ۷۷ حمایت کرد که اخیراً به پایان رسید.

اگرچه این اقدام در MEPC ناموفق بوده، ولی کانال قادر خواهد بود که هزینه کربن منحصر به فرد خود را برای بخش بزرگی از حمل و نقل جهانی اعمال کند در حالی که منتظر نتایج بحث کربن‌زدایی در IMO است. /تجارت نیوز

ارسال نظرات
آخرین اخبار