۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

مانور مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی در بندر بوشهر اجرا شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: مانور عملیاتی مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی با مشارکت فرماندهی مرزبانی استان و با حضور نمایندگان ارگان‌های ذی‌ربط در کانال دسترسی بندر بوشهر اجرا شد.
کد خبر: ۹۱۸۹۲

مانور مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی در بندر بوشهر اجرا شد


به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، سیاوش ارجمندزاده با تاکید بر آمادگی بالای تیم‌های جستجو و نجارت دریایی و مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس از اجرای مانور دریایی در بندر بوشهر خبر داد و اظهار داشت: به منظور ارتقای سطح توان نیرو‌های عملیاتی، مانور همزمان مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی با مشارکت دریابانی استان بوشهر در کانال دسترسی بندر برگزار شد.  

وی افزود: یکی از موارد متمایز این مانور استفاده از ظرفیت پروازی جایرو‌پلن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بوده که برای پایش هوایی سواحل استان به‌منظور مقابله با آلودگی نفتی و عملیات جستجو و نجات دریایی مورد استفاده قرار گرفت.

وی بیان کرد: بر اساس سناریوی تعیین شده، در پایش هوایی کانال دسترسی بندر بوشهر توسط جایروپلن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، آلودگی نفتی در محدوده شمال اسکله یک به وسعت ۳۰۰ متر مشاهده شد و طی اطلاع به مرکز پاسخگویی به اضطرار دریایی، تیم یگان حفاظت اداره کل بنادر و دریانوردی استان و تیم مقابله با آلودگی برای ارزیابی میدانی به موقعیت اعزام شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر سقوط ملوان اسکله در دریا را از دیگر برنامه‌های این مانور دانست و بیان کرد: با تایید این موضوع بلافاصله هماهنگی لازم انجام شد و علاوه بر اعزام تیم مقابله با آلودگی، عملیات جستجو و نجات نیز آغاز شد.  

وی اضافه کرد: بر این اساس شناور‌های ناجی ۹ از لنگرگاه خارجی، شناور ناجی ۲ از اسکله ۱۵ و شناور‌های دریابانی از پایگاه دریابانی و جایروپلن بندر از فرودگاه به موقعیت اعزام شدند و در این مانور برای بررسی سنجش توان عملیاتی از مانکن (آدمک) استفاده شد.

ارجمندزاده گفت: بر اساس الگو‌های اعلامی و با توجه به جریان جزر آب، گشت زنی در موقعیت شمال بندر آغاز شد و ابتدا موقعیت نفر مفقود توسط جایروپلن مشخص و به شناور‌ها اعلام شد و در اولین فرصت توسط شناور ناجی ۹ از آب گرفته شد و در اسکله ۱۵ به آمبولانس تحویل شد.

وی افزود: همزمان با عملیات جستجو و نجات تیم مقابله با آلودگی با اعزام شناور‌های  یادگار، خلیج فارس و تاسوعا به همراه تجهیزات لازم و شناور احسان به عنوان شناور طناب‌گیر به موقعیت، عملیات مقابله با آلودگی را انجام دادند.  

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به جریان آب و به منظور محصور کردن آلودگی، عملیات بوم اندازی به طور دقیق انجام و بلافاصله با دستور فرماندۀ صحنه، عملیات جمع آوری لکه‌های نفتی و پاک‌سازی نیز انجام شد.

وی اضافه کرد: همۀ تیم‌های شرکت کننده مانور را طبق سناریو و با رعایت پروتکل‌ها و استاندارد‌های لازم با موفقیت به پایان رساندند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار