۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

شناسایی ۲ محدودۀ پهناور از مرجان‌ها در خلیج فارس

معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی دو محدودۀ پهناور از مرجان‌های زنده در آب‌های خلیج فارس خبر داد و گفت: با توجه به رواج اقدام شنیع قاچاق مرجان‌های خلیج فارس در استان‌های جنوبی کشور، نمی‌توانیم مکان مرجان‌های شناسایی شده را به طور مشخص اعلام کنیم.
کد خبر: ۹۱۸۳۵

شناسایی ۲ محدودۀ پهناور از مرجان‌ها در خلیج فارس


احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا از شناسایی دو محدودۀ پهناور از مرجان‌های زنده در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این دو محدودۀ جدید مرجانی، دو هفته پیش طی عملیات پایش و غواصی کارشناسان محیط زیست دریایی در آب‌های خلیج فارس شناسایی شده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس بررسی‌های کامل به عمل آمده توسط کارشناسان محیط زیست دریایی، تمام مرجان‌های موجود در این دو محدودۀ بسیار بزرگ که تا پیش از این مورد شناسایی قرار نگرفته بودند، سالم و زنده هستند.

به گفته وی، با توجه به اینکه بخش اعظمی از مرجان‌های خلیج فارس طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و نیز بخش دیگر به دلیل هجوم گونۀ مهاجم توتیا دچار سفیدشدگی و مرگ شده‌اند، شناسایی این دو محدودۀ جدید از نظر اکوسیستم خلیج فارس بسیار با اهمیت است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: با توجه به رواج اقدام شنیع قاچاق مرجان‌های خلیج فارس در استان‌های جنوبی کشور، نمی‌توانیم مکان مرجان‌های شناسایی شده را به طور مشخص اعلام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پایش آبسنگ‌های مرجانی در آب‌های خلیج فارس امسال انجام شده است، گفت: نتایج پایش‌های انجام شده در آب‌های استان بوشهر حاکی از این است که باید نسبت به حفاظت و احیای مرجان‌های این منطقه اقدامات موثری انجام شود.

معاون محیط زست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، وضعیت مرجان‌های خلیج فارس که طی سال‌های گذشته مورد پایش قرار گرفته بودند با رویکرد پیشرفتی در زمینه احیا همراه نبوده‌اند.

لاهیجان زاده با تأکید بر نقش مهم مرجان‌ها در چرخۀ اکوسیستم کرۀ زمین و نیز دومین بیوم پرتولید، اذعان داشت: احیای زیستگاه‌های مرجانی در دستور کار معاون محیط زیستی دریایی قرار دارد و باید برنامه ریزی‌های جامعی در راستای حفاظت و احیای مرجان‌های خلیج فارس هر چه سریع‌تر اخذ شود.

وی همچنین به وجود محدوده‌های وسیع مرجانی در خلیج چابهار اشاره کرد و بیان داشت: پایش، احیا و حفاظت از مرجان‌های خلیج چابهار نیز همواره در دستور کار معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها قرار داشته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: امیدواریم با توجه به افزایش تهدیدات تغییرات اقلیمی بر اکوسیستم‌های مرجانی با کمک نخبگان  و پژوهشگران علوم دریایی و محیط زیستی، نسبت به احیا و حفاظت مرجان اقدامات مهمی انجام دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار