۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

انگشت نگاری مواد نفتی در خلیج فارس برای تشخیص منشاء آلودگی

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به انجام اقدامات خودپالایی در خلیج فارس توسط معاونت محیط زیست دریایی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از این اقدامات انگشت‌نگاری مواد نفتی است که به وسیله آن منشاء آلودگی مشخص می‌شود.
کد خبر: ۹۱۸۱۲

انگشت نگاری مواد نفتی در خلیج فارس برای تشخیص منشاء آلودگی
به گزارش خبرنگار مانا، محمود رضایی در نشست خبری آنلاین یکی از مهمترین اقدامات دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی را تهیه بانک اطلاعاتی منابع آلودگی عنوان کرد و گفت: تهیه این بانک اطلاعاتی کمک شایانی به شناسایی هر چه سریعتر آلودگی‌ها و انجام اقدامات لازم خواهد کرد.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: انجام طرح های پژوهشی مقابله با آلودگی، پایش منابع آلاینده از جمله فلزات سنگین، آلودگی‌های نفتی و آلودگی‌های خاص همواره در دوره‌های مشخص مورد پایش قرار می‌گیرند.

به گفته وی، همچنین پایش آلودگی‌های به وجود آمده در بنادر صیادی، تجاری، سکوهای نفتی، مراکز پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در حوزه سواحل و جزایر آبهای جنوبی و شمالی کشور انجام می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین به پایش پساب‌های ورودی به دریاها و نیز پایش شناگاه‌های کشور به عنوان یکی از مهمترین اقدامات دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد.

رضایی در ادامه گفته های خود، مشارکت در دیپلماسی بین‌المللی و منطقه‌ای را نیز از دیگر اقدامات معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در بحث آلودگی های دریایی عنوان کرد.

وی در خصوص آلودگی های خلیج فارس، مهمترین نوع این آلودگی ها را آلودگی نفتی عنوان کرد و گفت: منطقه خلیج فارس با توجه به قرارگیری در گسل منطقه خوبی برای استحصال منابع نفتی است اما این به عنوان یک تهدید زیست محیطی شناخته می‌شود چراکه یکی از اصلی‌ترین آلودگی‌ها، آلودگی نفتی است.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به انجام اقدامات خودپالایی در این خلیج توسط معاونت محیط زیست دریایی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از این اقدامات انگشت‌نگاری مواد نفتی است که به وسیله آن منشاء آلودگی مشخص می‌شود.

وی در خصوص آلودگی های خلیج فارس به صورت لکه نفتی، گفت: از آنجا که لکه‌های نفتی ثابت نیستند، نمی‌توان گزارش دقیقی در خصوص مکان آنها اعلام کرد اما می توان با شناسایی منطقه آلوده شده به وسطه دستگاه های مخصوص خیلی سریع نسبت به حذف آنها از دریا اقدام کرد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار