۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

رویداد‌های دریایی سال ۲۰۲۱ در یک نگاه

صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۱ شاهد رویداد‌های چالش برانگیزی از جمله پیامد‌های همه گیری کرونا، کربن زدایی، دیجیتالی شدن، تغییرات آب و هوایی، انسداد کانال سوئز و ... بود. به بهانۀ آغاز سال ۲۰۲۲ سایت‌های دریایی نگاهی گذرا به رویداد‌های دریایی داشتند برخی از آن‌ها از نظرتان می‌گذرد.
کد خبر: ۹۱۷۹۳

رویداد‌های دریایی سال ۲۰۲۱ در یک نگاه

به گزارش گروه بین الملل مانا؛ کشتی کانتینری Evergiven با ۲۰ هزار TEU کانتینر در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۱ کانال سوئز را مسدود کرد‎. در این رویداد که حدود یک هفته طول کشید بیش از ۳۰۰ کشتی از جمله ده‌ها کشتی کانتینری، فله‌بر و تانکر قادر نبودند به مسیر تجاری اد‌امه دهند و پس از شش روز این کشتی شناور شد و فعالیت‌های عادی کانال آغاز شد.

در مدت شش روز جمعاً ۳۶۷ کشتی با چند هزار کانتینر و سایر محمولات زمین‌گیر شدند که منجر به خسارت شدید اقتصادی و اختلال در تجارت دریایی شد.

مبارزه با بحران آب و هوا

اجلاس بزرگ آب و هوایی جهانی سازمان ملل متحد با عنوان COP ۲۶ از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر برگزار شد در این نشست یک توافق جهانی برای تسریع در اقدامات کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به دست آمد. در پایان این نشست عذرخواهی رئیس اجلاس COP ۲۶ نشان داد که بحث‌ها و سخنرانی‌های انجام شده تا حدودی یک نوع جاه‌طلبی محسوب می‌شود و کمتر جنبه عملی خواهد یافت.

در این اجلاس عنوان شد که صنعت کشتیرانی دو تا سه درصد از انتشار CO۲  جهان را به خود اختصاص داده و برای کاهش این میزان کربن باید در استفاده از سوخت‌های فسیلی تجدید نظر شود.

 با توجه به اینکه اجلاس ضرب‌الاجلی برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای ارائه نداد به همین جهت کارشناسان از آن به عنوان یک رویداد حاشیه‌ای یاد کردند.

بحران تغییر خدمه

در سال ۲۰۲۱ نیز مانند سال ۲۰۲۰ بحران تغییر خدمه ادامه یافت و حدود ۴۰۰ هزار دریانورد پس از پایان مدت قرارداد همچنان در کشتی‌ها باقی مانده بودند و یا قادر به رسیدن به محل کار نبودند در این ارتباط بیش از ۳۰۰ شرکت و سازمان، اوائل ژانویه ۲۰۲۱ اعلامیه نپتون را در مورد رفاه دریانوردان و تغییر خدمه امضا کردند تا پروتکل‌های بهداشتی د‌ر مورد آنان اجرا شود و اپراتور‌های کشتی و اجاره کنندگان امکانات لازم را برای تسهیل تغییر خدمه انجام دهند. از سوی دیگر دریانوردان امکان مسافرت با هواپیما را برای بازگشت به خانه‌هایشان داشته باشند.

دریانوردان نیروی انسانی کلیدی

کمیته ایمنی دریایی IMO در وبیناری که بین ۶ تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شد بار دیگر از کشور‌های عضو خواست دریانوردان را به عنوان نیروی انسانی کلیدی شناخته و تسهیلات لازم را برای مرخصی در ساحل و ایمن کردن محیط کار آنان انجام دهند.

آتش سوزی بزرگ کشتی در سواحل  سریلانکا

در ۲۰ ماه می ۲۰۲۱ کشتی X-Press Pearl  حامل مواد شیمیایی در لنگرگاه سریلانکا آتش گرفت که خاموش کردن آن تا ۲۶ می‌ادامه داشت. آتش سوزی این کشتی ۲.۵ میلیون دلار خسارت زیست محیطی به بار آورد که شرکت‌های بیمه مجبور به پرداخت این خسارت شدند.

کاهش سطح دزدی دریایی

آخرین گزارش‌ها از سوی سازمان‌های مقابله با دزدی دریایی وابسته به سازمان IMO از کاهش دزدی دریایی و سرقت  مسلحانه  از کشتی‌ها در سال ۲۰۲۱ خبر داد که در  سال ۲۰۲۱ به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۴ تا به حال رسید.

بر اساس تحلیل‌های مؤسسه بیمکو دزدی دریایی در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰  درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته و به کاهش ۸۰ درصدی برسد البته به شرطی که کشور‌ها همکاری لازم را برای مبارزه با دزدی دریای ادامه دهند.

امنیت سایبری

در سال ۲۰۲۱ امنیت سایبری از سوی سازمان IMO و سازمان‌های مردم نهاد مورد تاکید قرار گرفته و کشتی‌ها ملزم شدند سیستم‌های امنیت سایبری را حتما نصب و نسبت به حملات سایبری آمادگی لازم را داشته باشند.

توجه به دریانوردان بلاتکلیف

در سال ۲۰۲۱ برخی از دریانوردان توسط برخی از کشور‌ها با اتمام قرارداد بدون پرداخت غرامت به حال خود رها شده بودند که در ژوئیه سال ۲۰۲۱  سازمان IMO این موضوع را با همکاری ITF  مورد بررسی قرار داده و نگرانی‌های موجود را با تصویب قوانین رفع کرد.

طرح‌های کربن زدایی اروپا

اتحادیه اروپا بسته‌ای حمایتی به گفته کارشناسان جاه طلبانه برای سال ۲۰۵۰ اعلام کرد که شامل مجموعه‌ای از پیشنهاد‌ها برای بازنگری در قوانین با لحاظ کردن اهداف اقلیمی مورد توافق شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا برای سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ بود.

در این بسته ایجاد فضای سبز دریایی و بازنگری در دستورالعمل مالیات بر انرژی و مقررات سوخت‌های جایگزین مورد تاکید قرار گرفت.

اعلام مناطق پر خطر دریایی

 مؤسسات و شرکت‌های BIMCO، ICS، INTERCARGO، INTERTANKO، OCIMF اول سپتامبر ۲۰۲۱ در بیانیه‌ای با اشاره به کاهش دزدی دریایی در بخش‌های سرزمین سومالی و اقیانوس هند، خلیج گینه و غرب آفریقا را  به عنوان خطرناک‌ترین آب‌های جهان اعلام کرد.

پیشنهاد بیمکو برای خاموش کردن AIS

مؤسسه بیمکو در تابستان ۲۰۲۱ یک بند جدید برای مقابله با سوء استفاده از سیستم شناسایی خودکار یا AIS منتشر کرد که برای همۀ کشتی‌ها طبق مقررات سولاس اجباری شد.  هدف از گنجاندن این بند آن بود که مالکان و اجاره کنندگان و اپراتور‌های کشتی هر آنچه را که در  مغایر با کاربرد و یا خاموش کردن AIS  طبق قوانین سولاس است، خاتمه دهند.

روز جهانی دریانوردی زنان

شورای IMO به مناسبت روز جهانی دریانوردی با برگزاری وبیناری در روز‌های ۸ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱  تصمیم گرفت از این پس روز جهانی زنان دریانورد را همزمان  با ۱۸ می‌جشن بگیرد و برگزاری این جشن را  منوط به تصویب آن در اجلاس آینده اعلام کرد.

گام‌های اساسی زیست محیطی را برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای

کمیته MEPC

این اجلاس که در ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شد اهداف کوتاه مدتی را برای کاهش CO۲ کشتی‌ها با هدف استراتژی گاز‌های گلخانه‌ای اعلام کرد در این کمیته اعلام شد که  صنعت کشتیرانی باید  تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد از کربن خود را کاهش دهد.

ویروس جدید اُمیکرون

 ویروس جدید اُمیکرون تغییر خدمه را مجدداً به چالش کشید اگرچه تعداد دریانوردانی که در کشتی‌ها گرفتار ویروس شده بودند در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ در حال کاهش بود، اما ظهور ویروس جدید اُمیکرون در اواخر نوامبر باعث یکسری ممنوعیت‌های  جدید شد و بر نگرانی  جامعه دریایی افزود. برخی از دولت‌ها مرز‌های خود را به روی دریانوردانی که نیاز به ترک محل داشتند، بستند.  در این ارتباط IMO دستورالعمل‌هایی را  برای  رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون  دریانوردان  و ایجاد امکان تردد آنان اعلام کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار