۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

اجرای طرح حفاظت از تالاب‌ها با رویکرد زیست بومی

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه در حال حاضر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با رویکرد زیست بومی در دریاچه ارومیه، تالاب شادگان و تالاب پریشان به عنوان پایلوت در حال اجرا است، بیان داشت: این طرح زیر نظر کمیته ملی مدیریت تالاب‌های کشور اجرایی می‌شود و پس از اتمام پروژه در سه منطقه حفاظت شده تالابی مذکور، این طرح در سایر تالاب‌های کشور تعمیم داده خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۶۵۴

اجرای طرح حفاظت از تالاب‌ها با رویکرد زیست بومی

به گزارش خبرنگار مانا، مهری اثنی عشری در نشست تخصصی آب، محیط زیست و کشاورزی با تاکید بر استقرار رویکرد مدیریت زیست بومی در تالاب‌های کشور، تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب با مشارکت ذی‌نفعان، تصویب و ابلاغ برنامه مدیریت توسط بالاترین مرجع حاکمیت و اجرای برنامه‌های مدیریت، پایش و ارزیابی مداوم را از جمله گام‌های استقرار رویکرد زیست بومی اعلام کرد.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه استقرار رویکرد زیست بومی با محوریت توازن بین حفاظت و بهره برداری خردمندانه اجرایی می‌شود، بیان داشت: اجرای برنامه مدیریت تالاب‌ها بر اساس مدیریت تنوع زیستی، توسعه کشاورزی پایدار، مدیریت یکپارچه منابع آب تالاب، برنامه حذف یا کنترل منابع آلاینده تالاب و بهره برداری خردمندانه، عملیاتی می‌شود.

به گفته وی، توانمندسازی جوامع محلی حاشیه تالاب و برنامه مدیریت ریسک خشکسالی حوضه آبخیز تالاب‌ها از دیگر برنامه‌های مهم مدیریتی در راستای استقرار رویکرد زیست بومی در تالاب‌های کشور محسوب می‌شود.

وی، ایجاد ساختار‌های مدیریتی و دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالاب ها، کارگروه‌های تخصصی مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و ساز و کار‌های مالی در مدیریت مشارکتی تالاب‌ها را در راستای استقرار ساختار‌های سازمانی و مالی مدیریت تالاب‌ها عنوان کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها، تدوین و تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها، پایش زیست محیطی تالاب‌ها و پهنه بندی حساسیت زیستگاه‌ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای تدوین برنامه مذکور اعلام کرد.

اثنی عشری در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاه سازی در راستای حفاظت از تالاب‌های کشور، بیان داشت: در این راستا ظرفیت سازی و آموزش ذی‌نفعان، ارتباطات در مدیریت تالاب، رویکرد مشارکتی در مدیریت جامع تالاب و اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی در خصوص تالاب‌ها و مدیریت آن‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با رویکرد زیست بومی در دریاچه ارومیه، تالاب شادگان و تالاب پریشان به عنوان پایلوت در حال اجرا است، بیان داشت: این طرح زیر نظر کمیته ملی مدیریت تالاب‌های کشور اجرایی می‌شود.

به گفته مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، پس از اتمام پروژه در سه منطقه حفاظت شده تالابی مذکور، طرح مدیریت زیست بومی در سایر تالاب‌های کشور تعمیم داده خواهد شد.

وی در ادامه به تهیه برنامه مدیریت ٣۵ تالاب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از این تعداد ٢٠ مورد به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار