۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴

هدف گذاری تولید یک میلیون تُن آبزیان در خوزستان در برنامه هفت ساله

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: هدف‌گذاری شیلات برای تولید یک میلیون تُن آبزیان در خوزستان در بازه زمانی پنج تا هفت ساله است.
کد خبر: ۹۱۶۲۷

هدف گذاری تولید یک میلیون تُن آبزیان در خوزستان در برنامه هفت ساله

فتح الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به سهم قابل توجه خوزستان در اقتصاد کشور، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شیلاتی استان را از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان در زیربخش‌های آبزی پروری و صید و صیادی برشمرد و گفت: تولیدات شیلاتی کل کشور یک میلیون و ۲۶۰ هزار تُن است و خوزستان هم اکنون با تولید ۱۴۱ هزار تُن تولیدات شیلاتی اعم از آبزی‌پروری و صید و صیادی رتبه سوم کشوری را دارد.

وی اظهار داشت: شیلات خوزستان آیینه تمام نمای شیلات کشور است و خوزستان تنها استانی است که تمامی ظرفیت‌های شیلاتی را در دورترین نقاط استان به کار گرفته است.

ابوعلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوزستان از رتبه نخست آبزی پروری در کشور برخوردار است و در حوزه صید و صیادی با بیش از ۵۱ هزار تن میزان صید، بعد از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر رتبه چهارم را از آن خود کرده است و با توجه به محدودیت منابع دریایی ناچار به حفظ و بازسازی ذخایرهستیم.

به گفته مدیرکل شیلات خوزستان، این استان در حوزه تولیدات منابع آب‌های داخلی (برداشت ماهیان از تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه پشت سدها) نیز رتبه دوم را دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان به تاریخچه پرورش میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان از دهه ۷۰ اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری لکۀ سفید این صنعت پرسود و ارزآور را در آستانه رکود قرار داده بود، ولی طی چند سال اخیر با اقدامات کارشناسی و بهره‌مندی از دانش تخصصی، این بیماری کنترل شده است.

ابوعلی طرح "نرسری" را راهکاری جهت کنترل و تولید موفق در کنار بیماری لکۀ سفید مطرح کرد و افزود: تعداد مراکز نرسری فعال در سال گذشته یک واحد بوده و امسال به سه واحد افزایش پیدا کرده است و با تداوم همکاری و مشارکت از سوی بهره‌برداران، افزایش راه‌اندازی مراکز نرسری در سال آینده به ۱۰ مرکز نیز پیش بینی می‌شود.

وی گفت: بعد از چند سال تعطیلی و رکود، یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شد و سال آینده به سه مرکز افزایش می‌یابد و نیاز عمده پست لارو میگوی منطقه را در این مجتمع تامین خواهیم کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار