۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

تصمیم سازمان ملل برای پایان دادن به گشت نیرو‌های چند ملیتی در آب‌های سومالی

سازمان ملل در حال بررسی قطعنامه‌ای است تا به مأموریت گشت‌های دریایی کشور‌ها در منطقه سومالی پایان دهد در این ارتباط تا زمان تصویب قطعنامه مأموریت آن‌ها را به مدت سه ماه تمدید کرد.
کد خبر: ۹۱۶۱۵

تصمیم سازمان ملل برای پایان دادن به گشت نیرو‌های چند ملیتی در آب‌های سومالی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ پس از شدت گرفتن بحران دزدی دریایی در سواحل سومالی که با خسارات جانی و مالی زیادی همراه بود، از سال ۲۰۰۸ با تصویب شورای امنیت سازمان ملل اکثر کشور‌ها نیرو‌های خود را همراه با ناو‌های جنگی به منظور مقابله با دزدی دریایی به منطقه سومالی اعزام کردند که تاثیر زیادی در کاهش دزدی دریایی داشت.

بر اساس این گزارش  با توجه به اینکه از مارس ۲۰۱۷ تا کنون دزدی دریایی و سرقت مسلحانه در این منطقه به طور کاملاً محسوسی  کاهش یافته به همین جهت سازمان ملل قصد دارد با همکاری کشور‌ها سه ماه دیگر به مأموریت گشت‌های دریایی در منطقه پایان دهد.

بر اساس گزارش خبر‌گزاری آسوشیتد‌پرس نمایندگان سومالی که در شورای امنیت حضور دارند با ارزیابی موفقیت‌آمیز تلاش‌ها برای مقابله با دزدی دریایی در آب‌های سومالی اعلام کردند زمان آن رسیده که نیرو‌های مستقر در این منطقه به کشور‌های خود بازگردند، زیرا مدت‌هاست در منطقه شاهد دزدی دریایی نیستیم.

نمایندۀ سومالی "Abukar Dahir Osman"  طی سخنانی در شورای امنیت گفت: اعتقاد دارم قطعنامه شورای امنیت در زمینه دزدی دریایی و سرقت مسلحانه در سواحل سومالی با موفقیت به اهداف مورد نظر دست یافته است و اینک زمان بازگشت نیرو‌ها به کشور‌های خود رسیده است. در پی این سخنرانی برخی از کشور‌ها  ضمن مخالفت با این تصمیم به تداوم حضور گشت‌های دریایی اشاره کرده و اعلام کردند در صورت بروز خلاء امنیتی در منطقه ممکن است دزدی دریایی دوباره شدت گیرد، زیرا وجود نیرو‌های نظامی و امنیتی باعث فرار دزدان از منطقه شده، اما در صورت فقدان نیرو‌های بازدارنده بدون شک امکان بازگشت آنان وجود دارد.

پس از بررسی سخنان موافق و مخالف شورای امنیت، سازمان ملل اجازه داد مأموریت نیرو‌های گشت دریایی چند ملیتی در سومالی به مدت سه ماه دیگر تمدید شود تا در این مدت  کشور‌ها  بتوانند برنامه‌های جایگزین  ‌بلند مدت و کوتاه مدت خود را برای عبور سالم و امن کشتی‌ها و ایجاد ثبات در منطقه اعلام کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار