۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

بازگشایی قلعه پرتغالی‌های جزیرۀ هرمز پس از ۲ سال

قلعه پرتغالی‌های جزیرۀ هرمز پس از دو سال تعطیلی به دلیل برپایی کارگاه مرمت، برای بازدید گردشگران بازگشایی شد.
کد خبر: ۹۱۵۹۹

بازگشایی قلعه پرتغالی‌های جزیرۀ هرمز پس از ۲ سال

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: قلعه پرتغالی‌های جزیرۀ هرمز به دلیل برپایی کارگاه مرمت و نیز شیوع کرونا از دو سال پیش به روی گردشگران بسته شده بود.

سهراب بناوند ادامه داد: در پی سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان به جزیرۀ هرمز و با توجه به اتمام بخشی از پروژۀ مرمتی، به دستور ایشان بعد از برچیدن کارگاه مرمت، این قلعه مجدد به روی گردشگران باز شد.

وی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعۀ باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج‌فارس است، بیان داشت: طی دو سال گذشته گردشگرانی که به جزیره سفر می‌کردند یکی از علاقه مندی‌های آن‌ها بازدید از قلعه بود که متاسفانه به دلیل برپایی کارگاه مرمتی این امکان برای آن‌ها فراهم نبود.

بناوند خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر مردم محلی که یکی از مهمترین راه‌های کسب درآمدشان از طریق برگزاری تور‌های گردشگری در جزیره تامین می‌شود، به شدت خواستار بازگشایی هر چه سریعتر این قلعه بودند.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، بازگشایی قلعه پرتغالی‌ها یکی از مهمترین مطالبات جامعه محلی جزیرۀ هرمز بود، چرا‌که بازدید گردشگران از قلعه پرتغالی‌ها و کسب درآمد جامعه محلی از این طریق برای انتقال گردشگران به قلعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

بناوند با اشاره به رضایتمندی جامعه محلی جزیره از بازگشایی قلعه پس از تعطیلی دو ساله تاکید کرد: هم اکنون بازدید از قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز با رعایت پروتکل‌ها و قواعد مرمت برای گردشگران ورودی به جزیره فراهم است.

وی با اشاره به اینکه جزیره هرمز یکی از قطب‌های گردشگری ایران است، افزود: از این رو طی سال‌های اخیر مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی مهم در منطقه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به وسعت بالای این قلعه تاریخی، ادامه داد: هر ساله اعتبارات ویژه‌ای برای تداوم عملیات مرمت و حفاظت از این قلعه از محل اعتبارات ملی و استانی اختصاص می‌یابد.

بناوند تصریح کرد: نصب دوربین‌های مداربسته در قسمت‌های مختلف قلعه جهت افزایش ایمنی مسافران ورودی به قلعه و استحکام بخشی قسمت‌هایی از قلعه که امکان فرو ریختن داشتند، از جمله اقداماتی است که جهت آماده سازی این قلعه برای بازدید گردشگران در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان با اشاره به اینکه این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، یادآور شد: همچنین  نورپردازی قلعه نیز برای بازدید شبانه گردشگران، در سال‌های گذشته در قلعه انجام شده است.

قلعه پرتغالی‌های هرمز با قدمت ۵۰۰ ساله در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد که این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد. پرتغالی‌های مستقر در این قلعه از کشتی‌های عبوری از منطقه باج گیری می‌کردند.

قلعه به شکل چند ظلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوار‌هایی به قطر ۳.۵ متر و چند برج به ارتفاع ۱۲ متر دارد. تاسیسات قلعه شامل انبار‌های تسلیحات، آب انبار و اتاق‌هایی با سقف هلالی است. در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

قلعه‌های پرتغالی‌ها در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس از جمله بندر قشم، کنگ، عمان، رأس الخیمه، جزیره هرمز و ... وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار