۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

صدور نخستین پروانه تاسیس پرورش ماهی دریایی در قفس در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان از صدور نخستین پروانه تاسیس پرورش ۵۰۰ تن ماهی دریایی در قفس در آب‌های جنوبی خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۹۱۵۸۳

صدور نخستین پروانه تاسیس پرورش ماهی دریایی در قفس در خوزستان

به گزارش خبرنگار مانا، فتح الله ابوعلی در جلسه ویدئو کنفرانس شورای هماهنگی مدیران کل شیلات استان‌های ساحلی کشور افزود: پرورش ماهیان دریایی در قفس با توجه به سابقه دیرینه فعالیت‌های صید و صیادی در مناطق دریایی خوزستان به خصوص خور‌های بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر می‌تواند راهکار مناسبی به منظور اشتغال پایدار باشد و شیلات نخستین گام را برای احیای این روش آبزی پروری برداشت.

وی به چالش‌های پیشِ روی این صنعت نوپا و جدید در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: باید از تجربه و فنّاوری جدید برای توسعه صنعت پرورش ماهی دریایی در قفس استفاده کرد.

مدیرکل شیلات خوزستان هدف از اجرای طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس را کاهش فشار بر ذخایر دریایی، جلوگیری از افزایش بی رویه فعالیت‌های صید و صیادی و اشتغال پایدار صیادان استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه متقاضیان دیگری برای راه‌اندازی طرح‌های پرورش ماهی دریایی در قفس وجود دارد افزود: آیندۀ این صنعت در خوزستان روشن است و با توسعه آموزش‌های ترویجی می‌توان سرمایه و نقدینگی را به سمت این صنعت هدایت کرد.

ابوعلی با بیان اینکه در سال‌های اخیر افزایش بهره برداری از منابع آبزیان خلیج فارس با استفاده از روش‌ها و ادوات صید مخرب و آلودگی‌های زیست محیطی، تخریب زیستگاه‌ها و صیدگاه‌ها موجب افزایش هزینه‌های صید و کاهش درآمد صیادان در بنادر صیادی استان شده است اظهار داشت: پرورش ماهیان دریایی در قفس با توجه به سابقه دیرینه فعالیت‌های صید و صیادی در این مناطق می‌تواند راهکار مناسبی به منظور حفظ اشتغال پایدار مطرح شود.

مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه تصریح کرد: با وجود خشکسالی‌های مستمر، کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب آشامیدنی و یا مصارف کشاورزی، تنها گزینۀ پایدار برای رشد آبزی پروری کشور، پرورش ماهی در قفس به ویژه در محیط‌های محصور دریایی است و خوزستان از این منظر می‌تواند پیشرو صنعت پرورش ماهی دریایی در قفس باشد.

ابوعلی در ادامه با اشاره به وضعیت آبزی پروری خوزستان به ویژه پرورش میگو در نیمه نخست سال جاری اظهار داشت: تعداد مزارع فعال پرورش میگو در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشته است و فرآیند پرورش با سطح زیرکشت ۳۰ هکتار، تولید ۶۹۲ تن میگو را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با اقدامات موثر انجام شده، شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگو زیر پنج درصد رسیده است تاکید کرد: به لحاظ اقتصادی بیماری لکه سفید در خوزستان کنترل شده است.

ابوعلی ادامه داد: بعد از چند سال تعطیلی و رکود، یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شد و سال آینده به سه مرکز افزایش می‌یابد و نیاز عمدۀ بچه میگوی منطقه را در این مجتمع  تامین خواهیم کرد.

ابوعلی، تولید ۱۱۰ تن میگو از آب‌های نامتعارف خرمشهر (زه آب مزارع کشاورزی) در سال جاری را اقدامی بی‌سابقه خواند و افزود: ظرفیت‌های شیلات در خوزستان و مناطق جنوبی بسیار بالاست و برنامه ریزی لازم در خصوص به کارگیری این ظرفیت‌ها به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه خواهد شد.

خوزستان با صید حدود ۵۱ هزار تن ماهی و میگو از نظر صید دریایی پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر در جایگاه چهارم کشوری و از نظر پرورش ماهیان گرمابی در رتبه اول کشوری قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار