۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

آغاز پروژه مرمت قلعه پرتغالی‌های هرمز با ۴.۵ میلیارد تومان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای اتمام مرمت و حفاظت از قلعه تاریخی پرتغالی‌ها در جزیرۀ هرمز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: پروژۀ حفاظت و استحکام بخشی این قلعۀ تاریخی امسال با تخصیص مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان در حال انجام است.
کد خبر: ۹۱۵۳۹

آغاز پروژه مرمت قلعه پرتغالی‌های هرمز با ۴.۵ میلیارد تومان

عباس نوروزی در گفتگو با خبرنگار مانا با تاکید بر اینکه قلعه پرتغالی‌های جزیرۀ هرمز از جمله مهمترین آثار تاریخی موجود در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود، اذعان داشت: از این رو طی سال‌های اخیر مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی مهم در منطقه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به وسعت بالای این قلعه تاریخی، ادامه داد: هر ساله اعتبارات ویژه‌ای برای تداوم عملیات مرمت و حفاظت از این قلعه اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه مطالعات مرمت و استحکام بخشی قلعه امسال با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است، اظهار داشت: به منظور شروع عملیات اجرایی این پروژه، امسال مبلغ چهار و نیم میلیارد و تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان اختصاص یافته است.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان هرمزگان، اعتبار مورد نیاز برای اتمام مرمت و حفاظت از قلعه تاریخی پرتغالی‌ها در جزیرۀ هرمز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: بر‌اساس کارشناسی‌های صورت گرفته، اعتبارات تخصیص یافته بر‌اساس اولویت‌بندی در مرمت بخش‌های آسیب‌زا و نیز مرمت اضطراری قلعه‌ها هزینه خواهد شد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، تاکید کرد: قلعه پرتغالی‌های جزیرۀ هرمز با قدمت بیش از ۶۰۰ سال به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی خلیج فارس، همواره مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار داشته است.

وی یادآور شد: نصب دوربین‌های مداربسته در قسمت‌های مختلف قلعه جهت افزایش ایمنی مسافران ورودی به قلعه و استحکام بخشی قسمت‌هایی از قلعه که امکان فرو ریختن داشتند، از جمله اقداماتی است که جهت آماده سازی این قلعه برای بازدید گردشگران در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، یادآور شد: نورپردازی قلعه نیز برای بازدید شبانه گردشگران، در سال‌های گذشته انجام شده است.

به گفتۀ وی، مرمت و حفاظت مداوم این قلعه تاریخی در خلیج فارس از اهمیت بسیار بالایی در صنعت گردشگری جزیره نیز برخوردار است، چراکه قلعه پرتغالی‌ها از جمله مهمترین جاذبه‌های توریستی جزیره هرمز محسوب می‌شود.

نوروزی خاطرنشان ساخت: همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد، سواحل زیبا و آرام از دیگر دلایل ترغیب گردشگران برای سفر به این جزیره محسوب می‌شود.

هرمز، جزیره‌ای بیضی شکل که نوعی گنبد نمکی است به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع برابر با ۱۶ مایل مربع در ورودی خلیج فارس در هشت کیلومتری بندرعباس واقع است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته است.

جزیره هرمز با داشتن طبیعت و سواحل بکر یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری دریایی خلیج فارس محسوب می‌شود. همچنین این جزیره دارای پوشش گیاهی منحصر به فرد است و گونه‌های جانوری خاصی در آنجا زندگی می‌کنند.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز به عنوان جاذبه مهم این جزیره محسوب می‌شود که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد و مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار حضور پرتغالی‌ها در سواحل و جزایر خلیج فارس است. قلعه پرتغالی‌های هرمز به دستور «آلبوکرک» دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» ساخته شد که این قلعه به دست امامقلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

قلعه پرتغالی‌های هرمز دارای برج دیده بانی، زندان، سیاه چاله، کلیسا، سربازخانه، تالار، مقر فرماندهی و آب انبار است. سبک بنا، با الهام از معماری قلاع و دژ‌های قرون وسطی اروپا و همچنین تلفیق با معماری ایرانی سبک قوم پارت و ساسانی و منطبق با اقلیم منطقه ساخته شده است. بنا در دو طبقه که بخش شاه نشین آن مشرف به جزیره و در چهارطبقه ساخته شده است.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار