۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵

صید کیلکای دریای خزر به ۱۱ هزار و ۱۳۲ تن رسید

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از صید ۱۱ هزار و ۱۳۲ تن ماهی کیلکا توسط  صیادان استان‌های گیلان و مازندران از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۹۳

صید کیلکای دریای خزر به ۱۱ هزار و ۱۳۲ تن رسید

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از ابتدای فصل صید کیلکاماهیان دریای خزر در سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۱۱ هزار و ۱۳۲ تن ماهی کیلکا توسط صیادان استان‌های گیلان و مازندران صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۷ درصدی صید کیلکاماهیان دریای خزر است.

وی در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: همچنین آمار‌های اخذ شده نشان می‌دهد که تعداد شب‌های دریاروی شناور‌های کیلکاگیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، یکی از مهمترین دلایل این امر را به مشکلات ناشی از عدم لایروبی به موقع بندر صیادی بابلسر به عنوان قطب اصلی فعالیت کیلکاگیران استان مازندران نسبت داد.

به گفته آخوندی، دلیل انباشته شدن لای فراوان در محل پهلوگیری شناور‌های کیلکاگیر در بندر صیادی بابلسر و فعالیت‌های لایروبی در زمان صید باعث کاهش صیادی کیلکاگیران مازندرانی شد که همین امر کاهش شب‌های دریاروی را به دنبال داشت.

وی با اشاره به فعالیت ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر در آب‌های استان‌های گیلان و مازندران، بیان داشت: سرانه صید هر شناور ۱۵۳ تن اعلام شده است.

به گفته آخوندی، از مجموع کیکلای صید شده، ۶۰ درصد سهم استان مازندران و ۴۰ درصد سهم استان گیلان بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین قیمت عمده فروشی کیلکا ماهیان در استان مازندران را برای مصرف پودر ماهی هفت هزار و ۵۰۰ تومان و در استان گیلان پنج هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

وی یادآور شد: همچنین قیمت عمده فروشی کیلکا در استان مازندران برای مصرف خوراک انسانی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان و در استان گیلان بین ۷ تا ۸ هزار تومان است.

به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار