۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

ارائه بسته‌های آموزشی حفاظت از فوک خزری به صیادان

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فو‌ک خزری جزیره آشوراده‌، گفت: به منظور آموزش حفاظت از فوک خزری، بسته‌های آموزشی در قالب سی دی و بروشور در اختیار جامعۀ صیادی استان های گلستان، گیلان و مازندران قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۱۴۹۲

ارائه بسته‌های آموزشی حفاظت از فوک خزری به صیادان

دکتر امیر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، کلاس‌های آموزشی حفاظت از فوک خزری در استان‌های شمالی کشور برگزار نشد، بیان داشت: با توجه به شروع فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر و احتمال به دام افتادن فوک‌ها در تور‌های صید پره، در تلاش هستیم تا بسته‌های آموزشی را در اختیار صیادان قرار دهیم.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده، ادامه داد: این بسته‌های آموزشی نحوه حفاظت از فوک خزری در قالب سی دی و بروشور در اختیار جامعه صیادی استان‌های گلستان، گیلان و مازندران قرار می‌گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکلات ناشی از شیوع کرونا، کلاس‌های آموزش حفاظت از فوک خزری به صورت حضوری همچون سال‌های گذشته برگزار شود.

به گفته دکتر صیاد شیرازی، کلاس‌های آموزشی حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر با محوریت درمان، امداد و نجات، پژوهش و تبلیغات برگزار می‌شد که سعی شده تمام این موارد در قالب سی دی و بروشور به جامعه صیادی انتقال داده شود.                                              

این فعال بخش خصوصی در حوزه محیط زیست دریای خزر، عنوان کرد: همچنین از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده پیش از شیوع کرونا، کلاس‌های آموزش حفاظت از فوک خزری برای دانش آموزان سه استان شمالی کشور برگزار می‌شد.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت آموزش حفاظت محیط زیست به نسل آینده، بیان داشت: به این ترتیب آینده مطمئن‌تری برای طبیعت و انسان رقم خواهیم زد.

وی خاطرنشان ساخت: در گذشته بومیان ساکن سواحل دریای خزر باور‌های غلطی در خصوص فوک‌های خزری داشتند و آن‌ها را قاتلان ماهیان می‌دانستند و با کشتن آن‌ها از روغن فوک برای مصارف درمانی از جمله روماتیسم و سوختگی استفاده می‌کردند.

دکتر صیاد شیرازی ادامه داد: تحقیقات علمی اثبات کرده است که چربی فوک محل اصلی تجمع آلاینده‌های دریایی است و مالیدن این حجم از آلاینده‌های شیمیایی روی بدن انسان در نهایت باعث نارسایی کبدی و کلیوی می‌شود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده، تاکید کرد: لذا آشنایی صیادان و جامعه محلی با این مهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مقام مسئول در مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری در ادامه تصریح کرد: از آنجا که ماهیگیران بیشتر در مناطق روستایی استان‌های ساحلی شمال کشور سکونت دارند، لذا تمرکز آموزش‌های حفاظت از فوک خزری در روستا‌ها بسیار بیشتر است.

وی تاکید کرد: به دلیل نزدیکی صیادان استان گلستان به مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری در جزیره آشوراده، امکان انتقال به موقع فوک‌های آسیب دیده و یا بیمار به این مرکز جهت اقداماتی درمانی توسط صیاد و یا آمبولانس‌های ویژه این مرکز به راحتی امکان پذیر است.

دکتر شیرازی خاطرنشان ساخت:، اما در صورت مشاهده فوک آسیب دیده در استان‌های مازندران و گیلان به دلیل دوری مسیر تا مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری در بسیاری از موارد تا رسیدن آمبولانس مرکز به مناطق اعلام شده، فوک آسیب دیده جان خود را از دست داده است.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری با اشاره به اینکه تور‌های صیادی مهمترین تهدید فوک‌های خزری محسوب می‌شوند، بیان داشت: امیدواریم با آموزش هر چه بیشتر صیادان و جامعه محلی، تعداد تلفات سالیانه فوک‌های خزری در آب‌های ساحلی شمال کشور کاهش یابد.

به گفته وی، بر اساس آخرین سرشماری فوک خزری در سال ۲۰۰۸ میلادی، مشخص شد جمعیت فوک خزری از یک میلیون قطعه به ۱۰۰ هزار فوک کاهش یافته است که این آمار بسیار تکان دهنده است.  

دکتر صیاد شیرازی اظهار امیدواری کرد: با اقدامات در حال انجام از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری شاهد حفاظت بیش از پیش از این تنها پستاندار دریای خزر باشیم.

فوک کاسپین یا خزری تنها پستاندار دریای کاسپین است و عواملی مانند گیر افتادن در تور‌های ماهیگیری، آلودگی‌های محیط زیست، برخورد با قایق‌ها و همچنین کشتار عمدی، شکار و ورود گونۀ مهاجم  شانه‌دار خزری و نیز کاهش ذخایر کیلکا به عنوان منبع غذایی این جانور زیبا از عوامل تاثیرگذار در کاهش جمعیت فوک‌های کاسپین است. در سال‌های اخیر جمعیت این گونه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و نیازمند حمایت بین‌المللی است و در حال حاضر در معرض انقراض قرار دارد. پیدایش فوک خزری به حدود دو میلیون سال پیش و قطب شمال برمی گردد؛ فوک‌های خزری در بهار و تابستان و پاییز بیشتر در آب‌های جنوبی و میانی دریای خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند، ولی برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر عزیمت می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار