۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

ممنوعیت صید میگو در صیدگاه‌های شمالی خلیج فارس

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: صدور مجوز صید میگو برای شناور‌های صیادی خوزستان در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس ممنوع است.
کد خبر: ۹۱۴۸۲

فتح‌الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی و ارزیابی ذخایر صورت گرفته توسط پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و درخواست اتحادیۀ تعاونی‌های خدماتی صید استان و مصوبه کمیتۀ مدیریت صید شیلات خوزستان، صدور مجوز صید میگو به‌منظور حفاظت از ذخایر گونۀ مذکور در صیدگاه‌های خوزستان از ششم آذرمتوقف شده است.

وی افزود: در همین راستا هرگونه صید، حمل و جابه‌جایی میگو و ادوات صید از ۱۳ آذرماه امسال در صیدگاه‌های استان و بنادر ماهیگیری ممنوع و یگان حفاظت از منابع آبزی استان خوزستان مکلف به برخورد با متخلفان خواهد بود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه صید میگو در دو فصل تابستان و پاییز انجام می‌شود، افزود: ممنوعیت صید میگو ۴۵ تا ۵۰ روز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل شیلات خوزستان میزان صید فصل تابستانه در شمال غرب خلیج فارس را یک هزار و ۲۳۲ تن اعلام کرد و گفت: میزان صید تابستانه میگو نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک هزار و ۳۸۶ تن بوده کاهش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

ابوعلی بیان کرد: کاهش ذخایر آبزیان، فعالیت قایق‌های غیرمجاز، ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری به صیدگاه‌ها، خشک‌سالی و استفاده بی‌رویه از ادوات صید غیرمجاز از علل عمدۀ کاهش صید تابستانه در سال جاری است.

ممنوعیت دوره‌ای صید ماهی و میگو در طول سال با هدف صیانت از ذخایر آبزیان و امکان تخم ریزی، اشتغال صیادان و جلوگیری از نابودی گونه‌های ژنتیکی باارزش آبزیان در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس اعمال می‌شود.
خوزستان از نظر صید دریایی پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در مکان چهارم کشوری قرار دارد.
پارسال حدود ۴۷هزار تن ماهی و میگو توسط صیادان خوزستان در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس صید شد.
قاچاق صید، فعالیت صیادان و شناور‌های غیرمجاز، صید در زمان ممنوعیت، ورود شناور‌های کشور‌های بیگانه به محدوده صیدگاه‌های خوزستان، صید ترال و سنگینی ناوگان صیادی از چالش صید و صیادی در خوزستان است.
معیشت حدود ۵۰ هزار خانوار خوزستانی از صید و صیادی تامین می‌شود.

برچسب ها: شیلات
ارسال نظرات
آخرین اخبار