۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

IMO به همکاری کشور‌ها برای کربن زدایی امیدوار نیست

دبیرکل IMO ضمن انتقاد از عدم همکاری کشور‌ها در زمینۀ کربن زدایی، اعلام کرد را‌ه‌اندازی صندوق تحقیق و توسعه با سرمایۀ حداقل پنج میلیارد دلار‌ی به تعویق افتاد.
کد خبر: ۹۱۴۷۷

IMO به همکاری کشور‌ها برای کربن زدایی امیدوار نیست

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در کنفرانس اخیر کمیتۀ حفاظت محیط زیست دریایی آیمو (MEPC) از سوی دبیر‌کل آیمو اعلام شد که این سازمان برنامه‌های خود را برای تأسیس صندوق تحقیق و توسعه به منظور کاهش گاز‌های گلخانه‌ای که قرار بود منابع آن از طریق کشور‌ها‌ی عضو تامین شود به مدت یک سال به تعویق انداخته است.

این در حالی است که با راه اندازی صندوق قرار بود ۲۰۰ پروژۀ تحقیقاتی اجرا شود که به دلیل کمبود بودجه در حالت تعلیق قرار گرفت. قرار بود که ۱۷۵ کشور عضو آیمو تلاش‌های خود را برای کاهش کربن در حمل‌و‌نقل دریایی به کار گیرند که این امر در اجلاس اخیر COP۲۶ گلاسکو نیز مورد تاکید قرار گرفت، اما در وبیناری که اخیراً توسط سازمان‌های وابسته به IMO برگزار شد دبیرکل آیمو اعلام کرد به دلیل عدم همکاری کشور‌ها برای کربن زدایی تاسیس این صندوق به مدت یک‌سال به تاخیر افتاد.

بر‌اساس این گزارش "گای پلاتن" دبیرکل اتاق بین‌الملل کشتیرانی (ICS) در این زمینه ضمن ابراز نا‌امیدی از عدم  همکاری کشور‌ها اعلام کرد: ما به همکاری دولت‌ها ادامه خواهیم داد و بر تأسیس صندوق تحقیق و توسعه پنج میلیارد دلاری به منظور گامی فوری به منظور کاهش کربن تاکید خواهیم کرد. تصمیم آیمو برای به تعویق افتادن تاسیس صندوق پنج میلیارد دلاری شاید فرصتی برای بازنگری در برنامه‌های صنعت کشتیرانی باشد.

وی یاد‌آور شد: اگر صندوق تحقیق و توسعه دریایی IMO تاسیس نشود نمی‌توان برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای توسط صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ برنامه ریزی اصولی و استراتژی خاصی تعریف کرد. به همین جهت IMO و صنعت کشترانی باید در تصمیم گیری‌ها تجدید نظر کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار