۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

راه اندازی اولین کشتی کانتینربر برقی خودران جهان

«یارا بیرکلند» اولین کشتی کانتینربر کاملاً برقی و خودران جهان در تاریخ ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ در اسلو پایتخت نروژ لنگر انداخت.
کد خبر: ۹۱۴۲۱

راه اندازی اولین کشتی کانتینربر برقی خودران جهان

به گزارش مانا به نقل از نیواطلس، این کشتی که در تملک شرکت یارا است در حال آماده شدن برای حرکت در سواحل جنوبی نروژ و ایفای نقش خود در برنامه‌های این کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

یارا بیرکلند ۸۰ متر طول دارد و قرار است از سال آینده میلادی جایگزین یک مسیر حمل و نقل زمینی ۱۴ کیلومتری با استفاده از کامیون شود. بر اساس برآوردها استفاده از این کشتی هر سال موجب کاهش هزار تنی انتشار گازهای گلخانه‌ای شده و به کارگیری آن معادل حذف ۴۰ هزار سفر جاده‌ای با کامیون‌های دیزلی است.

این کشتی محموله خود را بدون دخالت انسان بارگیری و تخلیه می‌کند، باتری‌هایش را شارژ می‌کند و همچنین بدون دخالت انسان حرکت می‌کند تا به مقصد برسد. حسگرهای این کشتی قادر خواهند بود اشیایی مانند انواع قایق و کایاک را در آب به سرعت شناسایی کنند تا کشتی تصمیم بگیرد برای جلوگیری از برخورد با هر مانعی چه اقدامی انجام دهد.

این کشتی که در آغاز هفته‌ای دو سفر انجام می‌دهد، ظرفیت حمل ۱۲۰ کانتینر ۲۰ فوتی کود را در آن واحد دارد. باتری‌های سوئیسی Leclanche نصب شده بر روی این کشتی ۷ مگاوات در ساعت ظرفیت داشته و انرژی لازم برای حرکت ۱۰۰ خودروی تسلا را تأمین می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار