۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳

انتقال آب دریای خزر در دولت جدید منتفی است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تجربه انتقال آب بین حوضه‌ای در دنیا موفق نبوده است، گفت:  در دولت جدید برنامه‌ای برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۳۹۹

انتقال آب دریای خزر در دولت جدید منتفی است

به گزارش خبرنگار مانا، علی سلاجقه در نخستین نشست خبری خود که عصر امروز در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود، اظهار داشت: پروژه انتقال آب دریای خزر مربوط به دولت‌های گذشته بوده و خوشبختانه اعتباراتی نیز برای اجرایی شدن مطالعات صورت گرفته تخصیص نیافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه تجربه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در دنیا موفق نبوده است، گفت: در دولت جدید برنامه‌ای برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان وجود ندارد و اجرایی شدن این پروژه به دلیل اثرات منفی زیست محیطی آن منتفی است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت محیط زیست دریایی کشور نیز اذعان داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ میلادی، اعلام شده پسروی آب دریای خزر تا سال ۲۰۵۰ میلادی ادامه خواهد داشت.

به گفته سلاجقه، ۵۰ درصد دلیل این پسروی به افزایش تبخیر آب مربوط می‌شود که اگر همین روند کاهش سطح آب ادامه یابد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ۲۵ درصد از سواحل شمالی دریای خزر در روسیه از بین خواهد رفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص افزایش سطح آب دریا‌های جهان نیز اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته تا سال ۲۰۵۰ سطح آب خلیج فارس بیش از دو یا سه سانتی متر افزایش نخواهد یافت؛ بنابراین افزایش سطح آب‌های جهانی به حدی نیست که نگران زیرآب رفتن جزایر خلیج فارس باشیم.

سلاجقه در ادامه گفته‌های خود در خصوص تالاب بین‌المللی انزلی نیز تصریح کرد: تالاب انزلی مانند سایر تالاب‌ها یکی از سرمایه‌های کشور است و اجازه نمی‌دهیم هم انزلی و هم سایر تالاب‌ها به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شوند، هر چند اکنون وضعیت تالاب انزلی چندان مناسب نیست، بحث رسوب گذاری‌ها، گونه‌های مهاجم، فاضلاب و سموم، شرایط این تالاب را دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون خفگی تالاب اتفاق افتاده و وجود گونه‌های مهاجم آن را شکننده کرده است، بیان داشت: اگر اعتبار حفاظت از تالاب مصوب شود بدون وقفه نسبت به دریافت آن اقدام خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم وضعیت تالاب به مرحله حاد برسد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه تامین حقابه‌ها با وزارت نیرو مذاکره کردیم و سازمان حتماً حقابه محیط زیستی کشور را تامین خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال حقابه دریاچه ارومیه حدود ٣.۴ میلیارد متر مکعب است که قرار است از مسیر ۴٠ درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی و یک میلیارد متر مکعب هم از سد زاب و سیلوه و بقیه نیز از بخش‌های تصفیه فاضلاب‌ها تامین شود.

سلاجقه با بیان اینکه الگوی تامین حقابه دریاچه ارومیه می‌تواند به سایر تالاب‌های کشور تعمیم داده شود و این هم در زمره برنامه‌های محیط زیست است در خصوص نحوه فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در ستاد احیا، کار‌های سخت افزاری آبرسانی به دریاچه انجام شد و بسیاری از پروژه‌ها تمام شده و برخی در حد ٧٠ درصد پیشرفت داشته اند و کار تونل کانی سیب نیز به زودی تمام می‌شود و آب در آن رهاسازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کار‌های نرم افزاری باید انجام شود و معاونت محیط زیست انسانی سازمان کار جامعی در این زمینه انجام داده که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه تالاب‌های کشور باشد، بیان داشت: در این طرح بحث تغییر کاربری با جدیت دیده شده که خوشبختانه آماده ارائه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: با ادغام سازمان محیط زیست با حوزه آب موافق نیستم و معتقدم مجموعه محیط زیست و منابع طبیعی با هم یکی هستند، بر این اساس فکر می‌کنم با این ادغام از خیلی از موازی کاری‌ها زمین خواری‌ها و اتفاقات نامیمون جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه هر صنعتی که بخواهد احداث شود، به گنجینه گران‌بهای طبیعی اطرافش توجه نمی‌شود، گفت:، چون مولفه‌های زیستی مانند آب و خاک اطراف آن صنعت ارزش‌گذاری اقتصادی صورت نمی‌گیرد، در حالیکه ارزشیابی محیط زیست از اولویت‌های ارزیابی‌های جهانی است، باید در هر مجموعه‌ای ارزشیابی زیست محیطی انجام شود.

به گفته معاون رئیس جمهور، زمانی که آب و خاک یک منطقه از دست می‌رود دیگر جایگزینی ندارد بنابراین اگر قرار است صنعتی ایجاد شود ابتدا باید ارزیابی زیستی و ارزش‌گذاری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید قوی عمل کنیم از این رو شاید نیاز باشد به سمت و سوی ساختار قوی‌تر حرکت کنیم. اصل محیط زیست محیط طبیعی آن است و انسان آن را دستخوش تغییر کرده، اگر قرار باشد مدیریت جامع اعمال شود باید با ساختاری قوی و حاکمیتی پیش رویم.

سلاجقه در ادامه با اشاره به اینکه سازمان با ساختار کنونی نمی‌تواند آنطور که باید در بحث حاکمیتی با قدرت عمل کند بنابراین با ایجاد تغییر، ساختار قوی‌تر خواهد شد، تاکید کرد: اگر وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها در راستای فعالیت‌های خود قانون مخصوص به خود را دارد سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز قوانین خود را دارد، بنابراین هر پروژه جدیدی باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و اجازه هیچ گونه بی مبالاتی در محیط زیست را نمی‌دهیم.

وی در خصوص مجوز سازمان برای شکار چهارپایان گفت: سازمان تاکنون مجوزی برای چهاریان صادر نکرده، اما مقوله احصاء سرشماری در دستور کار قرار دارد و ادارات کل استانی در حال انجام آن هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم شکار در میان گونه‌های در آستانه انقراض انجام شود، افزود: زمانی که سرشماری انجام شد بعد از بررسی و به دست آمدن شرایط کلی از حیات وحش تصمیم گیری خواهیم، اما بطور قطع در این تصمیم گیری معیشت مردم را در نظر خواهیم گرفت.

وی در ادامه گفته‌های خود در خصوص نتایج نشست گلاسکو گفت: تعهدات ایران در توافق پاریس چهار درصد کاهش گاز‌های گلخانه‌ای بدون برداشته شدن تحریم‌ها و هشت درصد در صورت برداشتن تحریم‌ها بود که با توجه به اینکه پیش تعهد بوده، الزام آور نبود، همچنین در مجلس نیز مصوب نشده بود، چون شبهاتی داشت که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه در اجلاس گلاسکو در بیانیه‌اش مطرح کرده که کشور‌هایی که طبیعت دنیا را آلوده کردند، حالا که دنیا را تخریب کردند و از لحاظ اقتصادی به جایی رسیده‌اند که می‌توانند از انرژی‌های نو استفاده کنند، می‌خواهند کشور‌های دیگر را مجبور به کاهش انتشار کنند، گفت: این سیاست استثماری است که به کشور‌ها می‌گویند هم منابع فسیلی را تعطیل کنید و هم مولد‌های انرژی پاک را از ما بخرید.

سلاجقه درباره اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مسائل به گونه‌ای بیان شده که بر اساس آن ما کاهش چهار درصدی گاز‌های گلخانه‌ای را انجام می‌دهیم، حتی این کاهش به پنج درصد رسیده است، وقتی گفتیم که ما این سیاست‌ها را داریم برای دنیا غیر منتظره بود.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: تعهد دادن به یک توافق بین‌المللی مستلزم هزینه است و برای تعهد چهار درصدی مورد توجه در توافق پاریس، ۱۷ میلیارد دلار باید هزینه کرد و برای انجام تعهدات ۱۲ درصدی چیزی حدود ۵۱ میلیارد دلار باید هزینه کنیم.

سلاجقه افزود: کشور‌های توسعه یافته در اجلاس گلاسکو اعلام کردند، ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشور‌های توسعه یافته در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در نظر گرفته‌اند، اما کشوری که با تروریسم اقتصادی محاصره شده، چطور می‌تواند به تعهدات خود عمل کند؛ این تعهد یک طرفه به نتیجه نخواهد رسید.

گفتنی است، پیش از شروع نشست خبری، مراسم غرس دو نهال زیتون به یاد خبرنگاران محیط زیست خانم‌ها ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی، خبرنگاران فقید محیط زیست ایرنا و ایسنا برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار