۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳

علاقه‌مندی قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی

علاقه‌مندی قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی
معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان با بیان اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری در بندرشهید رجایی هستیم، گفت: مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس آغاز شده و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه مطلوب برسد.
کد خبر: ۹۱۳۸۳
به گزارش مانا، "دنیر امان گلدی‌یف" در نشست با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه روابط ایران با جمهوری قرقیزستان از دیرباز تاکنون دوستانه و صمیمانه بوده است، تصریح کرد: ایران ظرفیت‌ عظیمی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا دارد؛ این درحالی است که قرقیزستان به دریا دسترسی ندارد اما می‌توان با استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی و دریایی بندرشهید رجایی و با استفاده از توافقات موجود با چین، ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه، این ظرفیت را توسعه داد.
معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان با اشاره به عضویت قرقیزستان در اتحادیه گمرکات و منطقه مشترک اقتصادی متشکل از بلاروس، قزاقستان و روسیه، بیان داشت: این اتحادیه فرصت مناسبی است تا طرف ایرانی در راستای تعاملات تجاری خود از آن استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: درحال مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس هستیم و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد. 
معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان با بیان اینکه نقاط مشترک همکاری دو کشور بسیار زیاد است، افزود: پیشنهاد شده است که صندوق مشترک توسعه اقتصادی به منظور حمایت از پروژه‌های مشترک دو کشور قرقیزستان و ایران تاسیس شود. 
علیرضا محمدی کرجی‌ران؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به مزیت های بندر شهیدرجایی که شامل ۵۳ کیلومتر شبکه ریلی، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۴۰ میلیون تن کالا در سال و وجود بیش از ۵۰ محوطه خدمات کانتینر و کالا است، بیان کرد: در این بندر انواع کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری می‌شود اما بیشترین علت شهرت این بندرتجاری به توانمندی های ترابری کالاهای کانتینری است.
وی با اشاره به مزایا و قابلیت‌های این بندر در پهلودهی کشتی‌ها با بالاترین آبخور نسبت به سایر بنادر کشور، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون، افزون بر دو میلیون و ۸۰۰ تن کالا از گمرک شهید رجایی از طریق امارات، هند، کره جنوبی و چین به قرقیزستان ترانزیت خارجی شده که عمده این کالاها شامل دارو، لوازم یدکی و لوازم التحریر بوده است. 
گفتنی است معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان و هیئت همراه از امکانات و زیرساخت‌ها و محوطه‌های بندر شهید رجایی بازدید و در نشستی جداگانه پیرامون در اختیار گذاشتن زمین برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی کشور قرقیزستان در این بندر با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان مذاکره کردند.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با قرار گیری در منطقه غرب شهر بندرعباس به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران شناخته می‌شود و در سال های اخیر، پذیرای خیل گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش های مختلف بوده است. این بندر با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با بیش از ۸۰ بندر معروف بین‌المللی جهان، یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار