۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی خبر داد:

تولید روزانه ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: روزانه ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۲۱ هزار تن گاز مایع، ۷۶۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن اتان توأم از پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی تولید می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۷۷

تولید روزانه ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، هادی هاشم‌زاده فرهنگ، در جریان سفر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به عسلویه و بازدید از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، با اشاره به هم‌زمانی این سفر با بیست‌وسومین سالگرد تأسیس این مجتمع گازی اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران با بیش از نیم قرن خدمت، دستاورد‌های بسیار ارزشمندی دارد و هدف‌گذاری صنعت گاز برای افق ۱۴۰۴ قرار گرفتن در رتبه سوم تولیدکنندگان گاز دنیا و سهم ۸ تا ۱۰ درصدی از تجارت جهانی گاز و کسب رتبه نخست فرآوری گاز در منطقه است.

وی ادامه داد: این اهداف هرکدام بار معنایی و مسئولیت سنگینی برای همه خادمان شرکت ملی گاز ایران از جمله من و همکارانم در این مجموعه ایجاد می‌کند. بی‌شک مهم‌ترین رسالت ما فرآورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: سهم ایران از بزرگ‌ترین مخزن گاز دنیا سه هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع است، ۵۰۰ تریلیون فوت‌مکعب برآورد گاز درجایِ این مخزن و ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی سهم ایران است که با نگاهی دیگر در واقع ۷۵ درصد تولید گاز کشور، ۵۰ درصد ذخایر گاز ایران و هشت درصد ذخایر گاز دنیا را شامل می‌شود.

ثبت رکورد تولید گاز در پارس جنوبی در سال ۹۹

هاشم‌زاده فرهنگ افزود: پارس جنوبی میدانی مشترک با کشور قطر است، این کشور چهار سال زودتر از ما و در سال ۱۳۷۷ بهره‌برداری از این مخزن را آغاز کرد و ایران با چهار سال تأخیر از سال ۱۳۸۱ شروع به بهره‌برداری کرد، اما قطر حداکثر ۱۷۵.۷ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۰ توانسته از این مخزن برداشت کند و ما از سال ۱۳۹۷ یا ۲۰۱۸ از قطر پیشی گرفتیم و در سال ۱۳۹۹ رکورد تولید ۲۰۲.۳ میلیارد مترمکعب از پارس جنوبی را ثبت کردیم.

به گفته وی، سهم تجمعی ایران از این مخزن گازی ۴۲ درصد و قطر ۵۸ درصد است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: به امید خدا با راه‌اندازی نخستین واحد تصفیه و فرآورش گاز فاز ۱۴ تا پایان امسال و تکمیل آن تا سال آینده به گام‌های پایانی توسعه پارس جنوبی نزدیک می‌شویم.

۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی

هاشم‌زاده فرهنگ با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در پارس جنوبی نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار است، گفت: این موضوع دو پیام مهم دارد، نخست اینکه این سرمایه‌گذاری در سال‌های سخت تحریم‌ها انجام شده است، بنابراین از سر سفره‌های نه‌چندان پر مردم بوده و امانتی در دستان ماست و باید آن را به تولید حداکثری تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: پیام دوم این است که همه این سرمایه‌گذاری برای شرکت ملی گاز ایران به دارایی تبدیل شده و از محل استهلاک این دارایی، منابع لازم برای نگهداری مطلوب این تأسیسات فراهم شده و مجتمع گاز پارس جنوبی فقط بهره‌بردار است و تأسیسات به نوعی در اجاره ماست.

سهم بیش از ۵۰ درصدی پارس جنوبی در درآمد دولت

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه اظهار کرد: بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۹، ۶۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و ارزش محصولات پارس جنوبی در این سال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که به این معناست ۵۴ درصد درآمد‌های دولت از محصولات پارس جنوبی است.

به گفته هاشم‌زاده فرهنگ، اگر هر فاز پارس جنوبی درست کار کند یک درصد بر رشد ناخالص ملی تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: سهم گاز در سبد انرژی فسیلی کشور ۷۳.۷ درصد است و ۵۰ درصد این مقدار به مجتمع پارس جنوبی اختصاص دارد، اما نکته قابل توجه نُرم سهم گاز طبیعی در سبد کشور‌های دنیاست که ۲۳ درصد است و در کشور ما ۷۱ درصد به گاز وابسته هستیم و این به نظرم رسالت مهم صنعت گاز است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: چشم‌انداز ما مبتنی بر سرآمدی عملیاتی است، برای اینکه قابلیت مقایسه و اندازه‌گیری داشته باشد و بتوانیم آن را در مسیر حرکتی‌مان در جهت نیل به چشم‌انداز اندازه‌گیری کنیم.

هاشم‌زاده فرهنگ همچنین گفت: می‌دانید که محدودیت‌های زیادی در بخش دسترسی به اطلاعات مقایسه‌ای سرآمدی وجود دارد، ارزش‌های سازمانی ما، کار گروهی و تلاش‌های جمعی، پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلامی، التزام فکری و عملی به قانون و حفظ کرامت انسانی است و با توجه به اینکه صنایع گاز، بسیار پرمخاطره هستند، نهادینه شدن فرهنگ HSE در همه پالایشگاه‌ها و تأسیسات و تعهد و تعلق سازمانی اهمیت ویژه‌ای دارد.

تلاش برای سرآمدی در افق ۱۴۰۴

وی تأکید کرد: بیانیه راهبردی محوری ما این است که با تکیه بر داشته‌هایمان که سرمایه‌های انسانی است و یکپارچگی مجتمع به‌عنوان یک مجتمع پالایشگاهی بزرگ سعی کنیم به سرآمدی عملیاتی در افق ۱۴۰۴ در کلاس جهانی برسیم. به همین منظور ۶ راهبرد را حول راهبرد محوری سرآمدی عملیاتی در بخش‌های تولید، اچ‌اس‌ئی، سرمایه‌های انسانی، رشد اقتصادی، اطلاعات و مدیریت و رضایتمندی ذی‌نفعان برای شرکت تعریف و با ۱۶ هدف راهبردی سعی کردیم آن‌ها را در قالب کارت امتیازی متوازن کمّی کنیم و اندازه بگیریم.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: تلاش کردیم بر اساس یک الگوی کسب‌وکار، فعالیت کنیم و مشتری‌هایمان را شناسایی کردیم و کانال‌های ارتباطی با مشتریان، کانال‌های توزیع محصولات، ارزش‌های پیشنهادی‌مان به مشتریانمان، فعالیت‌های کلیدی در قالب فعالیت‌های مدیریتی اصلی و پشتیبان و شرکای کلیدی‌مان را شناسایی کرده‌ایم و منابع کلیدی و جریان‌های درآمدی و سرانجام ساختار و رویکرد هزینه غالب مدل کسب‌وکار پارسی جنوبی تلاش شده نظام‌مند تشکیل شود.

تولید روزانه ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی

هاشم‌زاده فرهنگ اعلام کرد: تولید روزانه ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۲۱ هزار تن گاز مایع، ۷۶۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن اتان توان تولیدی کنونی مجتمع پارس است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۷ هزار نفر در مجموعه مجتمع گاز پارس جنوبی فعالیت می‌کنند، افزود: از منظر سرمایه‌های انسانی اولین پشتوانه ما هیئت‌مدیره بسیار خوبی است که مجتمع گاز پارس جنوبی به حسن انتخاب شرکت ملی گاز دارد.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در پایان اعلام کرد که قابلیت دسترسی پالایشگاه‌های پارس جنوبی ۹۶.۷۳ و قابلیت اطمینان آن‌ها ۹۹.۵۷ درصد است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار