۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

توقیف ۲۲۰ شناور صیادی متخلف در آب‌های شمالی خلیج فارس

مدیرکل شیلات خوزستان گفت:در نیمه نخست امسال ۲۲۰ فروند شناور صیادی متخلف، فاقد هویت و غیرمجاز در مناطق ساحلی خوزستان و صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس توقیف شده و یک هزار و ۱۹ خدمه آنان به مراجع قضایی معرفی شدند.
کد خبر: ۹۱۱۱۹

توقیف ۲۲۰ شناور صیادی متخلف در آب‌های شمالی خلیج فارس

فتح الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: شناور‌های متخلف صیادی در جریان عملیات متعدد، گشت زنی‌های دریایی و ساحلی و همچنین بهره گیری از ظرفیت ماموران دریابانی ماهشهر، آبادان، شادگان و با تعامل سازنده و اجرای طرح دریابست در فصل ممنوعیت شناسایی و توقیف شدند.

وی افزود: در نیمه نخست امسال ۵۶۶ نفر ساعت گشت دریایی انجام شده که ۱۴۱ فروند قایق و ۷۹ فروند لنج توقیف شده است و در جریان بازرسی از این شناورها، مقدار ۱۶ تن و ۲۶۵ کیلوگرم انواع ماهی و ۱۰ تن و ۵۶۵ کیلوگرم میگو کشف و ضبط شد.

مدیرکل شیلات خوزستان اظهار داشت: در جریان بازرسی شناور‌ها ۲۴۴ طاقه تورگوشگیر، ۲۸۹ عدد لنگر، ۱۲۵ طاقه تور ترال و ۱۲ دستگاه خودرو نیز ثبت و ضبط شد.

وی گفت: شیلات استان در صورت تکرار تخلفات صیادان به ناچار نسبت به ابطال مجوز یا پروانه صید افراد با سابقه اقدام کرده و افراد متخلف علاوه بر معرفی به مراجع قضایی از طریق کمیسیون تخلفات صیادی استان نیز طبق تخلف صورت گرفته اعمال محرومیت دریایی خواهند شد.

ابوعلی با بیان اینکه میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل، روند افزایشی داشته است افزود: این موضوع حاکی از آن است که مجازات‌های اعمال شده بازدارنده و کافی نیست.

صید بی‌رویه و خارج از فصل ممنوعیت، فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان، استفاده از روش‌های غیرقانونی و مخرب در صید دریایی همچون صید ترال، نگاه سودجویانه برخی فعالان حوزه صید، قاچاق صید به کشور‌های همسایه از جمله کویت، ورود شناور‌های کشور‌های بیگانه به صیدگاه‌های منطقه، سنگینی ناوگان صید و صیادی و  صید غیرمجاز توسط قایق‌ها و شناور‌های فاقد پروانه از چالش‌های صید و صیادی در خوزستان است.

پارسال حدود ۴۵هزار تن انواع ماهی و میگوی دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس و آب‌های ساحلی خوزستان صید شد.

میزان صید سالانه در صیدگاه‌های خوزستان و محدوده شمال غرب خلیج فارس به دلیل چالش‌های موجود رو به کاهش است.

۶۲۰ فروند لنج صیادی و یک هزار و ۷۰ فروند قایق صیادی در ۱۰ بندر و هفت صیدگاه خوزستان، به فعالیت صیادی مشغول هستند و معیشت ۴۰ هزار نفر در استان از این طریق تامین می‌شود.

خوزستان از نظر صید دریایی پس از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در رده چهارم کشوری قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار